donderdag 2 februari 2017

Tegen natuurlijk

Het heeft jaren geduurd voordat ik het doorhad en soms voelt het nóg aan als tegennatuurlijk.

In Nederland is het een gegeven dat de tuinen zomers op hun mooist zijn. In de winter gebeurt er niets, dan is het te koud en is alles in rust. 
In Spanje is dat precies andersom. Elke keer als ik in juli of augustus in de Klompen aan kwam was ik teleurgesteld in de tuin. Weinig bloei, veel bruin verdord blad en meestal ook nog een paar planten die er in het harde klimaat de brui aan hadden gegevn. Niet verwonderlijk want alles is hier in de heetste en droogste tijd van het jaar in een diepe zomerslaap.

Ondanks dat ik eigenlijk nog maar heel weinig vaste planten in de tuin heb staan die voor bloei zorgen is er genoeg dat kleur geeft. En vandaag met bewolking, mist en soms zelfs wat regen, geniet ik extra van kleur in de winter. Want eigenlijk kan ik het nauwelijks geloven dat in de winter zoveel moois bloeit.



Aloë arborescens


Rozemarijn.


Duranta, en die naam weet ik niet zeker maar deze klimmer heeft werkelijk een overweldigende hoeveelheid blauwe bloemen.


De geel bloeiende  Mimosa, het blauw van de lucht en het wit van het dunne laagje sneeuw op de Maroma. Wat wil een mens nog meer.
Deze foto is van vorige week maar de de boom is nog lang niet uitgebloeid, de sneeuw is wel gesmolten.


Een paar weken geleden heb ik deze den scheef getrokken om de Algarobbo wat ruimte te geven.
De groeipunten staan nu scheef.


De afgelopen drie dagen zijn ze zich aan het oprichten.


Het is al een jaar of zeven veel te droog en het beetje regen dat valt wil ik dan ook zo goed mogelijk opvangen en gebruiken. Maar het regenwater dat van het dak afkomt gaat met een regenpijp onder het terras door en wordt geloosd op de ..... weg. Dat vind ik zonde. Dus dacht ik gisteren: kom op, voordat het morgen gaat regenen, hak een korte nieuwe sleuf in het terras en laat het regenwater via een pijp de tuin inlopen. Nu was dat niet een twee drie gedaan en ben ik dus niet klaar. Gelukkig bleef de regen uit. Nou, op een paar spetters na dan.


Morgen verder. 


Met groeten Ton

1 opmerking:

Miriam Meijer zei

Wat leuk zo'n hele nieuwe tuin ontdekkingsreis. Kost wel even wat hoofdbrekens voordat je hebt geleerd wat er wel en wat er niet wil! Spannend! Voorlopig ben ik dik jaloers op die hele grote Rozemarijn en al die mooie bloemen.