dinsdag 14 februari 2017

Potten en eikels

We waren nogal uithuizig de laatste dagen. Zo bezochten we vrienden in Alhaurin de laTorre, Alcaucin en ViƱuela. Geeft meteen het gevoel weer deel te zijn van een community. Ook het regelen van een reparatie aan de Jimny laat ons beseffen dat we hier nu echt wonen.

Maar vandaag hadden we een thuisdag.

De dag begon niet alleen met zonneschijn maar ook met de ontdekking dat de gemberwortel is uitgelopen. Volgens mij is dat best snel.



Ook de eerste van de eikels heeft een wortelpuntje.
Op de website van Diana's mooie moestuin lees ik regelmatig over de Deno methode, dat is een methode om zaadjes te laten kiemen tussen nat papier.
Kom dacht ik laatst: als ik zaden in een plasticzakje met een heel klein beetje water doe moeten ze toch ook gaan kiemen. Daarna kan ik de gekiemde zaden makkelijk in een pot planten. Je zit dan niet weken lang naar hele rijen potten te staren in de hoop dat er wat opkomt.
Met de zaden van de Algarobbos's ging dat heel goed. Maar omdat ik nogal gemakzuchtig ben dacht ik: leg die eikels gewoon op de aarde waar al andere zaden inzitten en wacht gewoon af waneer ze gaan kiemen. Zie het resultaat. Na een anderhalve week.


Het afstropen van afvalplaatsen levert van alles op. Zo vond ik vorige week een stapel hoge plastic potten. Deze zijn geweldig voor het oppotten van planten die diep wortelen, zoals bomen. Ik wist van het bestaan af want ook rozen worden vaak in hoge potten geleverd.
Met de Algarobbo's en Eiken in mijn achterhoofd zocht ik op de vuilstortplaatsen naar passende potten. En het universum zorgt voor de vervulling van de wens.


Een andere klus was het omhakken van de Yucca bij de entree.
Rick vond het vreselijk "Is er eindelijk een lekkere grote plant moet ie weer weg". 
Maar de leidingen van elektriciteit en septic-tank lopen hier onder door. Omdat de stammen inmiddels zo groot en dik zijn begin ik te vrezen voor schade.


Om het leed wat te verzachten heb ik het afgezaagde deel zo lang mogelijk gehouden en staat inmiddels in een ander deel van de tuin.


Nog nooit heb ik zo'n grote Yucca stek geplant. Ik schat dat ie twee meter vijftig hoog is. Het is natuurlijk de vraag of hij blijft staan. Ik heb wel een flink deel van de toppen er uit gezaagd, vandaar de trieste aanblik, maar hij heeft nog best veel windvang.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: