vrijdag 10 februari 2017

Arroyo de las Galochas

De weersverwachtingen worden in Nederland naar mooi weer gepraat. Nu worden de eerste 'lente' dagen al aangekondigd.
In Spanje wordt er naar 'slecht' weer voorspeld. De afgelopen twee weken werd er aangekondigd dat er vanaf gisteren tien dagen met veel regen zouden komen. Maar naarmate 'de' dag dichterbij kwam werden het al minder dagen en ook het aantal millimeters regen werd fors naar beneden bijgesteld.

Mijn permacultuur regenwater projekt wilde ik dan ook woensdag klaar hebben zodat ik niet een dag zou mislopen. Dat lukte niet en daarom kwam de uitgestelde natte donderdag me wel goed uit.


Eindelijk had ik gisteren voldoende van de juiste buizen en verbindingen om de regenwater afvoer om te leggen.

De plaatsen waar het water naar toe moet stromen had ik al klaar. Maar natuurlijk moet er wel eerst water stromen zodat ik kan zien of ik het voldoende waterpas heb gegraven.



Vanaf de afvoer pijp gaat het water via dit vijverfolie naar het middelste deel van de tuin om vanaf daar de grond in te zakken.
Maar je gaat dat plastic toch wel wegwerken he, vroeg Rick.
Ja natuurlijk maar ik wil eerst zien of het wel werkt.

Vanmorgen was het weliswaar bewolkt maar de de lokale weersverwachtingen gaven geen regen aan.
Wonderlijk toch: een Nederlander die op regen zit te wachten.


Nou, dan wandelen we vandaag maar naar Acebuchal voor de wekelijkse taart.

Onderweg moest ik natuurlijk nog een foto maken van de orchidee die ik vorige week zag.


Zover als ik nu zie, zou het de Ophrys fusca kunnen zijn. Maar misschien is er een boswachter die daar nog iets zinnigers over kan zeggen.

Uiteraard was de taart heerlijk maar we kregen wel een paar lekkere buitjes op ons hoofd. Helemaal ongeduldigd werd ik ervan want wilde natuurlijk zo snel mogelijk naar huis om met mijn snufferd op de waterloop te zitten.

En ja, bij thuiskomst liep er water uit de pijp.


En via de rivier de tuin in.



Met deze vuur uh waterdoop is de arroyo de las Galochas voor geopend verklaard.
Voordat we gaan slapen vragen we altijd aan elkaar waar we deze dag dankbaar voor waren. Ik weet het al: wat ben ik tevreden. Het spaarzame water dat hier valt wordt nu zo goed mogelijk gebruikt.

Voor het wegwerken van de het plastic gaan we kiezels gebruiken. Volgende klus dus.


Met groeten Ton

1 opmerking:

Cara zei

Heerlijk toch? : water ; het meest elementaire element ter aarde