Het was geen leuke keuze die ik maakte maar hij was niet moeilijk.
Het optreden van het koor werd in de kerk gehouden in plaats van een plein en begon om 18.00 uur. Niks mis mee want veel van onze oudere zangers willen niet in de buitenlucht optreden en liever ook wat vroeger op de avond.
Helemaal goed. Totdat…….de theatergroep werd ingedeeld: 18.40 uur.
Tja. Dat werkt niet. Voor dat toneelspelen heb je echt even rust en concentratie nodig voordat je een optreden hebt. Dus zou ik niet meezingen.
Rick had een paar liederen uitgekozen om ten gehore te brengen en Bohemian Rhapsody zouden we samen met het publiek instuderen en zingen. Maar doe je dit lied in een kerk? Openlucht: geen enkel probleem. Kerk: niet doen. Ook al zouden veel mensen het geen probleem vinden; de bisschop in Sevilla zou het beslist niet goedkeuren. Tot kerst 2025 moesten we van te voren het repertoire voorleggen aan de bisschop wat we tijden ons kerstconcert zouden zingen.
Dus werd de samenzang gedaan met het lied Seal lullaby van de componist Eric Withacre. En dat werd zeer gewaardeerd en het publiek deed van harte mee. Ze moesten daarbij in de handen wrijven en harder of zachter de adem uitblazen om wind en golven na te bootsen.
Een groot deel van het koor stormde daarna direct de kerk uit om naar de toneelvoorstelling te gaan. Later gingen Rick en ik een deel van de voorstellingen af.

Op het Plaza de Abuelos luisterde we eerst naar Coro de Almijarra. Traditioneel Spaans met veel enthousiasme gebracht.

Aansluitend het koor van de muziekschool. Goed gezongen. Niet helemaal mijn muziekstijl.
Vervolgens naar het grote plein bij de kerk waarbij we achter de muziek aanliepen. Het is de groep die op de foto hieronder de dansers op het podium begeleidde.

Ook traditioneel maar een stijl die ik wel mooi vind. Ik word er vrolijk van.

Vervolgens de Zambombas. Deze muziek wordt gespeeld op zelfgemaakt instrumenten. Het komt uit de tijd dat Cómpeta een arm dorp was en ze tijdens de druivenoogst het pletten van de druiven, met blote voeten, van arbeidsvitaminen wilden voorzien.
Daarna kwamen de solo optredens. Tja…….niet iedereen die graag solo wil zingen heeft daar de capaciteiten voor. We haakten dan ook na vier nummers af. Ach en zo tegen 23.00 uur houd ik het sowieso graag voor gezien.
Het was de eerste keer dat de culturele week zo werd georganiseerd en ik vond het een succes. Strak schema waar de hand aan werd gehouden. Gezellige relaxte sfeer en veel mensen op de been.
Eenmaal thuis waren we beiden te druk om direct te gaan slapen dus zaten we nog ruim anderhalf uur na te kletsen.
Met groeten Ton