woensdag 22 februari 2017

Een Spaanse boer zou er van gaan huilen

10 Februari stond de amandelboom vol in bloei en omdat ik er zo weinig insecten zag heb ik met een kwastje maar voor Maja de Bij gespeeld.


Het resultaat is een overdaad aan kleine vruchtjes. Nu moet ik eerlijk bekennen dat het ondoenlijk was om alle bloemen te bestuiven. We hebben daar toch echt Bijen en andere insecten voor nodig. Wees dus zeer terughoudend met het gebruik van insecticiden.


Ik krijg wel eens commentaar van Rick dat ik eerst mijn oudere klussen moet afmaken voordat ik aan wat nieuws begin. Heeft ie natuurlijk wel gelijk in maar...... vandaag kwam het verzoek om de grassprieten van het Pampasgras uit de tuin te harken en te verbranden.
'Ik vind het zo rommelig.'
Nadat ik de planten had afgezaagd verspreide ik het gras over de tuin om het inkruid te verstikken. In begin waren die sprieten,nog groen maar na een week verkleurde het naar gelig/wit. Niet echt mooi dus harkte ik het vanmorgen bij elkaar en verbandde het in de de kuil. Wel met de waterslang bij de hand om eventuele verspreiding van brand tegen te gaan.


Ziet er weer keurig uit maar wel het verzoek om er houtsnippers te strooien.
Dat is geen straf want met dat verzoek kon ik aan een nieuwe klus beginnen met als beloning snipperen.

Ik daalde af naar de olijfbomen om die te gaan snoeien. Dat is al een jaar of veertig niet gebeurd dus het is een flinke klus.
Nu is het de bedoeling dat olijfbomen een open kruin hebben in de vorm van een omgekeerde paraplu. Dat is vakwerk. 
En zeker als onervaren snoeier met niet onderhouden bomen, een ware uitdaging.
De takken groeien in onze bomen recht omhoog terwijl het de bedoeling is dat ze min of meer horizontaal staan.


Drie bomen heb ik nu onderhanden genomen en dit is het resultaat. Beslist een gruwel in de ogen van een Spaanse boer. Maar er zitten helemaal geen horizontale takken aan en om nu alles af te zagen ging me een beetje te ver. Eerst maar een jaartje laten herstellen en kijken wat ik dan met de nieuwe uitlopers kan doen.


Wel leverde het karrevrachten vol met snippers op zodat er ook voldoende is voor de terrassen.


Met groeten Ton

1 opmerking:

Marthy zei

Moeilijk, die olijfbomen snoeien. Maar eens kijken wat jouw snoeien oplevert en dan kan je het inderdaad volgend jaar nog eens verder proberen. Nooit meer dan een derde van de boon snoeien, anders komt hij in de problemen.