zondag 19 februari 2017

Preparamos

Wat kan een mens het toch heerlijk druk hebben met van alles en niets.

Er moet nog wel het een en ander geregeld worden voordat we hier officieel zitten en de zaken in Nederland helemaal zijn afgerond. Dus onder andere een bezoek aan een advocaat en daarna druk getelefoneer naar de gemeente in Nederland, de garage, de belasting, de sociale verzekeringsbank en nog wat van die dingen.
Nu word ik daar altijd een beetje onrustig van maar Rick vind het heerlijk om uit te zoeken en te regelen. Ik ben meer van 'doe' dingen dus ik bestuur de auto, parkeer, haal boodschappen en zoek kiezels van het strand voor de water loop in de tuin en prepareer de groententuin.

Nu wil ik meer een plukbos maken volgens de permacultuur methode. Maar daarvoor moet er wel een bos aangelegd worden en dat gaat niet zo snel. Gelukkig staan er ongeveer 60 oude olijfbomen op het perceel dus dat is beslist een mooi begin.

Volgens de vorige eigenaar is er al een jaar of 40 niet of nauwelijks onderhoud gepleegd en dat is te zien aan de laag organisch materiaal die er is ontstaan door afgevallen bladeren, afgestorven één jarige planten en andere kruiden.


Die kruiden ben ik aan het weghalen en de aarde, waar dat nodig is, wat te egaliseren. Er ligt tegen de stapelmuren namelijk een wal van aarde dat in de loop van de jaren van het bovengelegen talud is gevallen.


Met het weghalen van het onkruid kwam ik niet alleen deze varens tegen maar ook een dikke slang waar ik wel even van schrok want die had ik niet verwacht. Wist trouwens wel dat ze hier zitten maar zag er maar een keer eerder een in de tuin.


Goed, na een dag of drie ziet het er zo uit en heb ik een appel- en een walnootboom geplant.


In een plukbos pluk je eetbare dingen. Niet alleen appels of noten maar ook eetbare kruiden. Al werkend kwam ik wilde prij tegen. Het begin is er dus.


Al een paar dagen werd er voor vandaag regen verwacht. Helemaal niet erg sinds ik mijn arroyo de las Galochas heb. En omdat ik regenwater wilde opvangen voor de varens en palmen die in huis staan haalde ik alvast een stuk of zes watercans uit de plastic containers op het ecoparkje. Maar de regen viel in grote hoeveelheden in Malaga, hier bleef het droog.


Met groeten Ton




Geen opmerkingen: