maandag 8 maart 2021

Geel en paars

Een mooie combinatie maar dat is slechts op het blog. In de tuin staan ze mijlenver uit elkaar.


De roos zagen we al een paar dagen aankomen en vanmorgen met het eerste zonnige weer in dagen ontvouwde zij zich met als bonus een heerlijke geur.



Deze paarse schoonheid was er ineens na de toch wat tegenvallende regen. Als zwammen onkundige, leek het me niet moeilijk om op internet te zoeken om een paarse paddenstoel te determineren: er zouden er daar niet zo heel veel van zijn. Dacht ik. Toch vond ik er best nog behoorlijk wat waarvan sommige zelfs eetbaar zijn, maar dat ga ik maar niet proberen, want voor een Paarse Schijnridderzwam vind ik de rand net iets té geschulpt.
Trouwens: er staat er maar één.


Met groeten Ton

8 opmerkingen:

Marjorie zei

Heerlijk, zo'n geurende roos. Zo jammer dat bij veel rozen de geur eruit gekweekt is. Doe inderdaad maar voorzichtig met die zwammen, alleen maar naar kijken als je niet exact weet wat het is. Een foutje is zo gemaakt.

Ton zei

Hoi Marjorie, Slordig als ik kan zijn heb ik geen idee meer welke roos het is maar weet nog bijna zeker dat het een David Austen Roos is. Van de zwammen blijf ik af want heb het leven nog veel te lief. Met groetenTon

Marthy zei

Ik vind het nog steeds jammer dat ik totaal geen verstand heb van paddenstoelen terwijl mijn buren in Frankrijk met mandenvol lekkers thuis komen.

Ton zei

Hoi Marthy, Ook totaal geen verstand van. Ik zou niet weten of de Spanjaarden veel wild/paddenstoelen plukken. Misschien eens kijken via de gardenclub of er daar kennis is of dat er een excursie georganiseerd kan worden want eetbare paddenstoelen Van eigen erf lijkt me gaaf. Met groetenTon

Jan Fr zei

Een van mijn buren die weet er veel van ooit als dank voor de Algarrobovruchten een ``mandvol`` paddenstoelen gekregen.

Ton zei

Hoi Jan, Toch niet je Spaanse buurman? Anders zou ik kunnen vragen om een workshop paddenstoelen herkennen. Met groetenTon

Jan Fr zei

Nee een boer van een paar huizen verder ik geloof Nr 25 en wij zijn wonen op 16.

Ton zei

Hoi Jan, Missxhien kan ik via de gardenclub wel eens vragen of er een excursie voor eetbare paddenstoelen georganiseerd kan worden. Met groetenTon