maandag 13 augustus 2012

Vliegende muizen

Toen ik vorige week de container aan de weg zette voor de vakantie vierende buren lag er iets poezelig zwarts op het pad. Toen ik dichterbij kwam bewoog het zich: een piepklein vleermuisje.

Ik pakt het diertje op, dat zich direct aan mijn hand vastklampte. Ik kon het goed bestuderen. Het keek helder uit zijn oogjes en woog nagenoeg niets. Grote oren, zachte haartjes en een onwaarschijnlijk dun vlies tussen de vingers.

Ja wat doe je met zo'n nachtdier in de volle zomerzon? Het moest toch ergens vandaan komen en dan niet al te ver van de vindplaats. Ik keek om me heen en zette het beestje maar onder de overstekende rand van het fietsenschuurtje en ging naar huis.

Na een half uur ging ik toch nog even kijken of het beestje weg was of misschien weer op de grond lag. Het hing nog keurig onder het schuurtje. 
Ineens hoorde ik gepiep, het leek op dat van muizen. Ik keek om me heen en lokaliseerde het geluid. Dat kwam onder een plank vandaan die tegen de muur van het huis was bevestigd. Toen ik onder de plank probeerde te kijken zag ik een hele rij piepkleine zwarte kopjes.


Ik plukte het gevallen exemplaar onder de schuur vandaan en zette hem vlakbij de plank op de muur waar het gepiep vandaan kwam. Hij kroop als een speer onder de plank en het gepiep stopte.

Toen ik de buurvrouw vamorgen vertelde van de vleermuizen regeerde ze zichtbaar enthousiast, zeg maar, opgelucht. " We hoorden steeds gepiep en dachten aan muizen. Zeker ook omdat er van die muizenkeuteltjes op het raamkozijn liggen. Mijn man heeft er al verschillende keren een muizenval gezet maar er zat nooit iets in. Verklaarbaar nu".


Ik hoop al jaren dat er zwaluwen onder mijn dakrand gaan nestelen, zowel in Spanje als hier, maar Rick vind dat maar niets vanwege al de poep.
Vleermuizen zou ik ook geweldig vinden en dat vind genade in de ogen van mijn man. 
Dus ga ik een mooie plank op de muur maken.

Met groeten Ton




Geen opmerkingen: