donderdag 9 augustus 2012

Spaanse mentaliteit

Het was vandaag weer eens een ouderwetse ruilhandeldag.

Naar aanleiding van mijn FB bericht van de geoogste groente schreef een vriendin: " Ruilen? Ik heb bietjes en andijvie".

Vandaag met een vriend afgesproken om bramen te gaan plukken. Maar ik moest eerst naar mijn Spaanse tandarts. Het bleek een ander te zijn, een Madrileense.
Waar is Laya? vroeg ik haar.
Die is op bakantie in Mennorca. Maar ik werk ook ier.
Als antwoord op mijn vraag of ze het hier naar haar zin had kreeg ik dit:
"Iek vind het hier leuk. Mensen zijn aardig. In Espanja mentaliteit is niet goed. Mensen wil niet werken, alleen zwart. En als ik heb veel tomaten, dan krijg jij die, ik krijg dan gratis knippen. Is slecht voor economie."

Toen mijn vriend kwam had ie een emmer met valappels voor me mee om appelmoes te maken. Na het plukken ruilde ik snel wat sperziebonen voor bietjes met mijn vriendin. Vervolgens kreeg mijn vriend nog een rode kool mee.

En misschien slecht voor de economie maar we waren er alle drie blij van. 

We leken wel Spanjaarden. Al lijkt het me beter dat ik dat niet tegen Mercedes ga zeggen.

Met groeten Ton


1 opmerking:

Edwin y Cornelia zei

Erg leuk Ton. Per 1 september gaat de BTW van 18 naar 21%. Dus dan gaan hier zelfs de meest fanatieke belastingbetalers zwart werken.

Groeten uit Xaló.