vrijdag 9 maart 2012

Instructies

"Wij moeten de snoei nog doen ( is voor jullie ook aan te bevelen)"

Dat schrijft een mede blogger naar aanleiding van mijn stukje over stekken. Hij en zijn vrouw bezitten een huis in ItaliĆ« en willen stekken maken als ze de olijven gaan snoeien.
"Het is inderdaad de beste tijd om te snoeien maar ik ben met het hek bezig dus stel ik de snoei een jaar uit" schrijf ik terug. Er kan nog wel een jaartje gewacht worden want ze zijn al 40 jaar niet onderhouden.
Maar na de aanbeveling ging het toch kriebelen: als je het nu niet doet ben je weer een jaar verder.
Het is ook leuk om te zien wat het resultaat is. Misschien kan ik dan volgend jaar al wat oogsten.
Ze zien er nu wel armetierig uit. De parapluvorm er inmiddels volledig uitgegroeid.

Nadat ik een stuk of 10 gaten heb gegraven voor het hek, pak ik de zaag en ga naar beneden. Ik pik de lelijkste boom eruit en ga die eens goed bekijken. De takken gaan recht omhoog terwijl die bij een goed onderhouden boom horizontaal groeien. Ik kan de oude snoeiplekken op sommige plaatsen nog zien. Vervolgens pak ik de zaag en begin met de ondergroei weg te zagen. Daarna is het dode hout aan de beurt. Ik neem wat afstand en zie waar ik ga zagen om de boom in model te krijgen. Met 10 minuten ben ik klaar, daarna ongeveer een uur bezig geweest om de takken klein te maken en het openhaardhout apart te houden.
Deze keer wel 'voor en na' foto's.


Op internet een artikel gelezen waarin stond dat de meest gemaakte fout is "dat er niet voldoende wordt weggesnoeid".
Mijn vader zei  tijdens het snoeien van de bessenstruiken "een vogel moet er met gemak doorheen kunnen vliegen"
Volgens mij heb ik me aan de instructies gehouden.

Met groeten Ton

4 opmerkingen:

Aart zei

Zo Zo Ton, dat is wel erg heftig gesnoeid.

Emie zei

Ha Ton, we voelen ons bijna schuldig:) Je bent goed bezig geweest zeg. We zullen onze resultaten binnenkort ook laten zien. Zijn nu nog voornamelijk benieuwd of er olijven zijn die kapot zijn gevroren, het was nog nooit zo koud als in afgelopen januari.

Ton zei

Hoi Aart,
De bomen zijn zolang niet gesnoeid dat dit me de enige oplossing leek.
Het lastigste is m de snie in de komende jaren om er weer een mooie paraplu van te maken.
Met groeten Ton

Ton zei

Hoi Emie,
Het was het zetje van A3 anders zou ik pas volgend jaar beginnen. Ik wil er in ieder geval nog een stuk of 4 doen.
Olijven vriezen niet zomaar dood hoor, ze kunnen wel schade oplopen maar herstellen goed. Een paar jaar geleden was er ook veel schade in de buurt van Granada maar aan het eind van de zomer kon je er niets meer van zien. Ik heb geen idee wat de invloed op de hoeveelheid vruchten was maar daar is het jullie waarschijnlijk niet om te doen.
Met groeten Ton