woensdag 21 maart 2012

In plaats van piepers

De groentetuin werpt zijn schaduw reeds vooruit.

"En ga je dan ook aardappelen telen?" word mij regelmatig gevraagd.
Nee. We houden meer van chinees eten en eigenlijk is 100 vierkante meter groentetuin net voldoende voor twee personen. Wil je aardappelen telen heb je 50 meter extra nodig en je moet dan ook nog wisselteelt  toepassen  i.v.m. aardappelmoeheid. Niets voor mij dus.

"Ik heb wel aardperen voor je" zei de buurvrouw, na mijn relaas over aardappelen aangehoord te hebben. "Het is de knol van de Helianthus tuberosus en ze smaken een beetje nootachtig. Je kan ze in de grond laten zitten totdat je ze wilt eten maar als je ze eenmaal in je tuin hebt kan je je hele leven aardperen eten want ze woekeren nogal. Ik kweek ze in een grote speciekuip. Om te proberen breng ik wel een maaltje"

Dus vandaag voor het eerst in mijn leven Topinamboer gegeten. Gewassen, geschild en vervolgens gebakken in de olijfolie.
Lekker.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: