H.J.A Hofland schrijft in het NRC "Daarna kwam de comerciƫle tv, met een nieuwe fase in de strijd om de aandacht. Zou je nu, met niets anders dan de ervaring van dertig jaar geleden naar een reclameblok kijken, dan zou je kunnen denken dat er een gekkenhuis is losgebroken. Het gedrag dat je destijds alleen van een halvegare verwachtte, is tot norm geworden. Tot zover deze kant van de zich nog steeds verder verbreidende gewoonte: het trekken van aandacht." Waarna hij verder nog zegt dat deze aandachttrekkerij in alle nerven van het dagelijks leven doordringt en dat deze tijdsgeest ons voorschrijf onszelf te profileren. En dat is precies wat ik zie als ik kijk naar de programma's over
de Nijmeegse 4 daagse.
Nadat Rick er 20 kilometer had opzitten belde hij me vanmorgen. Het lopen gaat nog steeds zonder problemen en hij was vanaf de start opgelopen met een dame uit Katwijk. Hij had leuke gesprekken met haar en dan gaat de tijd heel snel. 'Maar je loopt wel mee he! volgend jaar? Want ik mis je.'
(Lief he? Eigenlijk ben ik het leukst.)
Ik heb gezegd dat ik dat graag doe maar (vorig jaar was ik uitgeloot en dit jaar moge duidelijk zijn) op voorwaarde dat we opvallend gekleed gaan want: ik wil wel op TV komen. En de meeste mensen die je ziet in de programma's over de 4 daagse zijn mensen met blauw haar, opvallend gekleurde kleding, rare hoedjes, vlaggen of wandelend voor een goed doel.
Ik ben blijkbaar ook besmet met de tijdgeest.
Met groeten Ton
Geen opmerkingen:
Een reactie posten