donderdag 5 mei 2011

Straatkolken

De bestrating in onze straat krijgt een nieuw profiel. Lag de bestrating eerst bol met de waterkolken aan de zijkanten, het nieuwe profiel loopt naar het midden af waar dus ook de putten komen.
Nu vind ik de roosters die bovenop zo'n kolk zitten altijd mooi. Van dat lekkere, stevige, solide, donkere gietijzer en ze hebben allemaal andere vormen. In elke plaats waar ik kom let ik op deze roosters. Soms hebben steden zelfs een eigen ontwerp met b.v. het stadswapen. In Santiago de Compostela  staat er een schelp op. In Nederland worden ze o.a..gemaakt  door Globe en Thyssen uit Tegelen en CJ vd Broek uit Haarlem.
Nu kreeg ik vanmorgen het idee om een paar van deze oude kolken te vragen zodat ik ze kan gebruiken als tuinkrukje. Ik graaf ze dan voor de helft in, geef het beton een likje van dezelfde verf als het huis en klaar is Kees. Kunnen we lekker in de voortuin genieten van het allerlaatste zonnetje.
Nu wordt echter alles wat uit de straat komt en niet meer gebruikt wordt op een hoop gegooid, maar de oude kolken worden keurig afgevoerd.
Dus heb ik gevraagd of ik er drie van kan krijgen.
Morgen gaan ze een nieuw stuk straat opbreken en dan krijg ik 3 kolken.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: