woensdag 25 mei 2011

Doorzichtig

Mijn moeder heeft sinds vandaag een nieuwe contactpersoon bij het DOCteam. Om haar te ontmoeten ging ik vanmiddag naar mijn moeder toe. Deze vrouw is aardig en rustig en stelt steeds vragen aan mijn moeder om inzicht te krijgen in haar toestand van dementie.
Mijn moeder geeft soms wenselijke  antwoorden. Op de vraag  of ze nog dagelijks kookt antwoordde ze dan ook met een volmondig: ja. Terwijl  mijn zus al een jaar lang haar maaltijden verzorgt en er sinds december zelfs geen fornuis meer is in haar appartement.
Welke dag is het vandaag? Beantwoorde ze prompt met: maandag.
Maar bij vragen met een open einde word het onprettig. Je ziet haar hulpeloosheid. Ze keek me dan ook af en toe vragend aan en ik ging haar helpen met een omleidend verhaaltje zodat ze geen gezichtsverlies hoefde te lijden.
Aan het einde van het gesprek vroeg ik de contactpersoon: Heb je genoeg inzicht in haar gekregen nu ik haar zoveel heb geholpen? Ja hoor, je deed het heel doorzichtig.
Iedereen blij en ik tevreden

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: