dinsdag 26 april 2022

De moderne tijd, net wat u zegt.

Uit het Het Dorp van Wim Sonneveld.

Zit ik gisteren rustig een beetje op de IPad te tutten, krijg ik een appie. Van Rick die op twee meter afstand van me op de loungebank zit. Een foto met het onderschrift: denk je niet dat het tijd wordt voor de kapper?



Nu hadden we vanmorgen een afspraak in de garage voor vier nieuwe banden voor de Panda. Daar konden we op wachten en zou anderhalf uur duren en om die tijd te overbruggen liepen we naar de kapper. 
Maar als er meer dan twee mensen zitten gaan we daar niet op wachten en drinken we ergens koffie, spraken we af. Gelukkig was de zaak leeg, de kapper knipt niet op afspraak, en werden we direct geholpen.



Het haar zit in ieder geval minder woest. 

Omdat Rick regelmatig naar Nederland afreist voor zijn opleiding ontmoet hij nieuwe mensen. Ook Saskia die in Torrox woont en waar we sindsdien  contact mee hebben.
Zeg, hebben jullie interesse in Nispero’s? Er staan twee grote bomen in mijn tuin en die zitten afgeladen vol met vruchten en ik eet ze niet.
Nou graag. Ik maak er compote van.



Achtien kilo had ik na een kwartiertje plukken.

Gelukkig zijn Nispero’s zacht oranje en zie je de bende die compote of jam maken geeft niet zo goed. Dat wil niet zeggen dat de keuken niet een flinke poetsbeurt nodig had.



Maar, eind goed al goed.
Dit is de helft van de opbrengst. Er staan al 13 grote potten in de kast.

De zoektocht naar plantaardig materiaal om te mulchen of compost te maken gaat gewoon door.
Een paar dagen geleden had ik een paar zakken met droge afgevallen bladeren van avocadobomen. Dat spul kon ik mooi gebruiken als aanvulling op de borders die ik heb uitgehakt met de Kango breekhamer. 

Zag er keurig uit maar elke ochtend is het een bende.



Het resultaat van de zoektocht naar wormen door de twee merels die bij de buren waarschijnlijk een nestje hebben.



Nu ben ik niet echt een nette tuinier maar het kan me toch ook té rommelig zijn dus veeg ik de bladeren gewoon zonder morren elke dag weer netjes de border in.

Ik leerde van de week iets nieuws: je kunt ook teveel mulchen.



Dit noemen ze vulcanomulching. Dat wil zeggen dat er een te dikke laag mulch, te dicht om de boom ligt. De risico’s die daar aankleven zijn onder andere: rot aan de stam, wortels die in de mulchlaag groeien en de belemmering van een optimale zuurstofopname door de wortels. De bladeren kunnen dan geel worden en er is weinig nieuwe scheurvorming. Laat dat nu net iets zijn wat ik zie bij mijn, dus duidelijk té verwende, sinaasappelboom.



Ik maakte wat voor en na foto’s maar de verschillen zijn daarop nauwelijks zichtbaar. Maar ik schat dat er ongeveer 20 cm mulch lag. Daar heb ik minstens de helft van weggeharkt en vijftig centimeter rond de stam alles. Daar kun je nu de bovenkant van originele potkluit weer zien. 

Kijken wat dit oplevert.


Met groeten Ton

10 opmerkingen:

Bertiebo zei

Hahaha, grappig dat kapperverhaal. Van nisperos's heb ik nog nooit gehoord

Ton zei

Hoi Bertie, De nispero staat in Nederland bekend als de Japanse mispel. De boom komt hier vaak voor. Met groetenTon

Mevrouw Niekje zei

Leuk en net op tijd voor Koningsdag die nisperocompote!! ;-)

Anoniem zei

Dat kappersverhaal hadden mijn moeder en ik eergisteren nog met mijn vader :))). Het is dus heel herkenbaar.

Dat overmulchen kende ik nog niet. Ik heb wel geleerd dat je in het voorjaar alle bladeren die je in de herfst op de tuin hebt geveegd moet verwijderen. En de overblijfselen daarna moet composteren. Een professionele bomenkweker vertelde mij ooit dat de laag compost die je aanbrengt in het voorjaar niet dikker mag zijn als 2 à 3 cm. Tenzij je de compost ondergraaft. Maar over mulch heeft hij het nooit gehad, waarschijnlijk omdat zij bij de jonge aanplant regelmatig mechanisch wieden. En bij de oudere bomen groeide gras.
Dus weer wat geleerd.

Willem zei

De Japanse mispel (Eriobotrya japonica) kan op een beschutte plaats de Nederlandse winter goed overleven. Heb ooit eens uit Kreta pitten ervan meegenomen en de daaruit verkregen planten hebben het altijd goed gedaan als kuipplant. Mijn broer heeft ze uiteindelijk in zijn (stads)tuin uitgeplant en ze leven nog steeds. Vruchten heeft hij er nog niet aan gekregen.
Het ligt me bij dat op Kreta de struik Musmulla genoemd wed, maar dat kan ook de Turkse naam zijn. Dat weet ik niet precies meer. Ze komen in ieder geval voor in het hele Middellandse-Zee-gebied voor en hebben, vind ik, erg smakelijke vruchten.

schrijfsels zei

Heb jullie pre-kapper-conversatie even aan Theo voorgelezen :-) haha. En dat van teveel mulchen zie ik hier ook: te veel aan (eiken)blad dat ik hoognodig moet verwijderen

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Klopt en we gaan zelfs naar deNederlandse middag in Torre del Mar. Ik heb de oranje pet al op. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Anoniem, Omdat net klimaat hier zo totaal anders is weet ik vaak niet wat goed is of niet. De mulch pas ik hier vooral toe om de zomerse hitte te temperen. En natuurlijk voor al de redenen waarom mulchen goed is. Nu was de laag denk ik toch echt te dik en in het vervolg ga ik de onverteerde mulch na de zomer weghalen en composteren. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Willem, De eden zijn volgens mij zeer kiemkrachtig want alle zaden die ik twee maar geleden zaaide kwamen keurig op en zijn inmiddels flink gegroeid. Het zal wel tien jaar duren voordat er überhaupt vruchten aan komen. Een groot voordeel is dat die vruchten lekker groot zijn en massaal aan de boom zitten en ook nog eens makkelijk schoon te maken zijn. Daarnaast hebben ze een zachte smaak ergens tussen perzik en abrikoos in die we beiden erg waarderen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Inge, En moet Theo nu ook naar de kapper? Tja, een berg eiken is ook een berg eikenblad dat ook nog eens langzamer verteerd. Met groetenTon