zaterdag 2 april 2022

Ze zijn mooi maar dan houdt het ook wel op




Vijf van deze bakken stonden er keurig naast de container. Ha, dacht ik, mooi om te gebruiken voor een groter wormenhotel.

Maar thuisgekomen vond ik de bakken toch te klein en niet stevig genoeg. En dan is er altijd wel een alternatief.

Misschien kunnen we ze gebruiken om wat overzicht te maken in de kruiden- en de voorraadlade, stelde Rick voor.




De ‘voor’ foto’s laat ik over aan de fantasie. Maar dit is een stuk prettiger om te zien.


Oxythyrea funesta. Ook prettig om te zien.




Maar de naam zegt het eigenlijk al. Ze zijn funest. Vooral voor de bloemen maar de larve eten ook van de wortels. De kever is ongeveer een centimeter maar de larven kunnen wel drie centimeter worden. 
Eigenlijk zie ik deze kevers al jaren maar het worden er elk jaar meer. Nu zitten ze bijna in alle bloemen maar elke dag zitten er ook een paar in de regenmeter. Dat vind ik dan weer zielig en laat ze vrij.
Omdat ik merk dat er serieuze schade aan de bloemen ontstaat, nu vooral zichtbaar in de irissen, wilde ik wel eens weten wat dit voor beest is. De ObsIdentify app gaf meteen het goede antwoord. Vervolgens zocht ik op het www naar het wel en wee van kever. Ze blijken ook te leven van organisch materiaal en daar is de afgelopen jaren veel van in de tuin gekomen. Tja, wat nu te doen? Eigenlijk wil ik mijn bloemen beschermen maar dan zou ik die beesten moeten bestrijden. En dat ga ik niet doen. Volgens de permacultuur is er bij een invasie van plaagdieren eigenlijk gewoon nog geen balans in het systeem. Die balans komt dan pas als er predatoren zijn die van deze kevers leven. 
Nou ja, dan schud ik ze voorlopig wel uit de bloemen.


Met groeten Ton

Geen opmerkingen: