dinsdag 19 januari 2021

Schatten

Van alles sleepte ik de afgelopen jaren naar ons huisje op de berg.

Tonnen aan stenen om stapelmuren te maken. Bergen stekken van, zeker in de beginjaren, yucca’s, cactussen, irissen en Euphorbia’s. De laatste jaren van Agaves, Aloës en wat al niet meer. Na hevige regen en kleine aardverschuivingen komen er soms ook bollen en knollen bloot te liggen en als zoon van een bollenkweker moet ik die dan meenemen. Niet wetend wat het is.
Ook hopen gras, bladeren, snoeiafval eerst om hoofdzakelijk te mulchen maar nu om compost te maken. Maar zelfs zakken gebruikte potgrond en kippenmest gingen vanuit de containers de auto in richting De Klompen.



De laatste weken ben ik druk met het schoonmaken van de weg waar aan de randen veel verteerd organisch materiaal is opgehoopt. Ik gebruikte het al voor het maken van een verhoogd groente vak. En inmiddels ligt er een kuub voor algemeen gebruik.

En altijd ben ik helemaal blij met de spullen die ik vind.

En soms extra blij.
Vanmorgen wilde ik de compost hoop opnieuw omkeren en bedacht dat het keuken afval er wel in verwerkt kon worden. Dus loop ik de tuin in om dat op te halen en zie ik iets nieuws. Nu loop ik vaak door de tuin te struinen maar betrap me er geregeld op dat ik wel kijk maar niet zie.
Het lijkt me dan ook niet dat onderstaande in een nacht boven aarde is verschenen want gisteren was ik daar toch ook echt in de buurt.


Een orchidee. Een bloeiende. En vanwege die bloem kon ik via een App vrij nauwkeurig uitvinden wat voor soort. Een Orphys. Komt vrij algemeen voor in Zuid-Europa en nu dus ook in de tuin Van Los Zuecos.



Het zijn er zelfs twee. Hoe ik er aan kom? En hoelang ze er al staan? Geen idee. Natuurlijk ooit ergens mee genomen en omdat er dan geen labeltjes aanhangen weet ik ook niet wat het is. Wel zet ik bollen of knollen altijd vlak bij een boom neer. Dan staan ze veilig voor de spade van de tuinier maar omdat ik dit zo bijzonder vind gaat er na de bloei een hekje om. Schatten moet je goed beschermen. Want hoe bijzonder is het om orchideeën in je tuin te hebben?


Met groeten Ton

18 opmerkingen:

Jan Fr zei

Mooi Ton weer een cadeau van moedernatuur.

Emie zei

'Schatten' slaat natuurlijk ook op jullie zelf!

Anoniem zei

Wauw!

miekequilt zei

Wat een mooie vondst. Je hebt vast wel ergens een hekje of een emmer zonder bodem om ze te beschermen.

Petra zei

Wat een super leuke verassing, en dan nog bloeiend ook mooi hoor. En nee ik denk ook niet dat dit in een nacht is gebeurd. Leuk is het wel, genieten met grote G. Lekker toeven daar? Groetjes Petra

Lot zei

Ik geniet erg van je verhalen wat je allemaal vindt, doe me elke keer denken aan mijn opa, ook zo MP of scharrelaar ok altijd aan het ruilen.
Zo kwamen ze wel de oorlog goed door ook.

Anoniem zei

Ik weet uit ervaring dat orchideeën nogal wat eisen stellen aan hun omgeving. Dus dat je nu orchideeën hebt is toch erg bijzonder. Ook al komt deze soort algemeen voor in Spanje. Hoe ze zich verspreiden? Via insecten, de wind, regen vul maar in. Kijk alleen niet vreemd op als ze volgend jaar op een heel andere plek opduiken.
Dat weet ik nog van mijn vrijwilligerswerk in de Orchideeën tuin in het Gerendal. Wij hadden alle moeite gedaan om een stuk helling schoon te maken voor een bepaalde orchidee, kwam er juist van het soort waar wij het werk voor hadden gedaan niets op. Wat bleek, aan de andere kant van het dal hadden ze zich dat jaar uitgezaaid en wel in zeer grote hoeveelheden.

Beatrijs Vissers zei

Heerlijk om jouw tuinverhalrn te lezen. Wat een verrassing, die twee orchideeen.
Een mooi kado.

Groetjes

Ton zei

Hoi Jan, Zeker en dat naast al het andere dat ze al geeft. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Emie, Dat is heel lief van je. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Vlasje, Zeker. In Den Helder ben ik ook altijd blij verrast als ik Rietorchissen zie want orchideeën zijn een bijzondere groep planten. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Mieke, Goede tip van de ‘emmer zonder bodem’ er staat een gescheurde rode pot die ik hiervoor goed kan gebruiken. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Petra, Mooie verassing. We zijn dan ook elke dag dankbaar dat we in de huidige omstandigheden hier, omringd door ruimte en rust, verblijven.Met groetenTon

Ton zei

Hoi Lot, Ik ga er vanuit dat scharrelaars met hun boerenverstand het lang heel lang vol houden. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Anoniem, Dan voor je verhaal. De natuur laat zich niet dwingen. Ik las dat de Ophrys samen leven met een bodemschimmel en ben dus wel benieuwd hoe dat hier verder gaat. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Beatrijs, Dank je. Ik hoop eigenlijk dat het een soort beloning is voor het mulchen en composteren is. Met groetenTon

Anoniem zei

Wat kun je toch blij worden van zo'n vondst! En heerlijk dat je de lezers mee laat genieten.

Ton zei

Hoi Anoniem, Het zijn van die kleine dingen die vreugde geven in het leven en dubbel als ze gedeeld worden. Met groetenTon