woensdag 27 januari 2021

Leeg zakje

Ups en downs waren er vandaag.

Het was wederom een zomerse dag zonder wind. Eigenlijk al bijna te warm om in de zon te zitten laat staan om er in te werken. Watjes zijn we.

We reden vanmorgen naar Nerja om de boodschappen waarschijnlijk voorlopig voor de laatste keer bij de LIDL te kunnen halen.
O, dan wil ik meteen even naar het tuincentrum voor zaden voor de groententuin, zei ik tegen Rick.
Als we dan toch in Nerja zijn kunnen we misschien weer eens Menu C eten, stelde Rick voor (menu C is onze standaard uitdrukking voor eten bij de Chinees).
Daar had ik wel oren naar zeker nu ik weer beter ruik en proef.
En zo geschiedde. Eerst naar het tuincentrum waar ik courgette- en pompoen zaden, aardbeienplantjes, tomaten zaailingen en tuinbonen kocht.
Daarna aten we heerlijk Menu C waar we vroegen of de parasol open kon omdat het te heet was op het terras.
Tja.
En toen naar de Supermarkt. Daar was het eigenlijk allemaal om te doen. WAS IE GESLOTEN OMDAT IE WERD VERBOUWD.

Eenmaal thuis ging ik aan de slag met de zaden.
De courgette en pompoen zaai ik altijd in een potje om als de planten al wat groter zijn in de aarde te zetten.
Potjes vullen met aarde. Labels geschreven.


Zakjes open geknipt en........zitten er geen zaden in het pompoenzakje.


Alleen een vliesje.

Dus zaaide ik alleen courgette.



Malle Pietje haalde een maand of twee geleden een houten frame uit de container. Als haardhout was het idee, maar de tuinman zag er ander brood in: een verhoogde bak.
Dat deed ik gisteren. Eerst de grond egaliseren, bak vullen met aarde. Vandaag plantte ik aardbeiplantjes, en zaaide er wortel- en aspergezaadjes. 
De tuinbonen plantte ik op verschillende plekken in de tuin om eens te ervaren wat de beste plekken zijn.


Dan de tomaten. Ook hier eigenlijk weinig ervaring mee, daarom zocht ik eerst eens op het blog Moeskers Moestuin voor de blogs van de Tomatendokter. Daarmee morgen aan de slag.


Al tuttend in de tuin zie ik ineens dat nu ook de laatste van de fruitbomen die ik twee jaar geleden aanschafte dood is. De Kaki. Met die fruit- en notenbomen wil het echt niet vlotten. Al het mulchen ten spijt.
Ik ben d’r eigenlijk wel ff klaar mee.
Ja, zei Rick, tot je het volgende week gewoon opnieuw probeert want je kunt het niet laten.
En dat is zo.

Het is volle maan. En nu weet ik niet of het dan goed is om wortels en pastinaken te zaaien.



De maan komt op en de zon gaat onder.



Met groeten Ton

6 opmerkingen:

Marthy zei

Hier wordt ik echt helemaal stik jaloers op. In de zon zitten, welja, doe maar even de parasol open. Dan ook nog eventjes allerlei leuke plantjes in de moestuin zetten. Besef je wel wat je je medemens aandoet. Ik moet maar zien of ik nog ooit een keer naar Frankrijk kan komen om in mijn moestuin te werken. Het is oneerlijk verdeeld in de wereld!!

Ton zei

Hoi Marthy, Maar dat begrijp ik helemaal. Het is nu eenmaal niet eerlijk verdeeld. Ik zou bijvoorbeeld graag kinderen gehad willen hebben. Frankrijk en de moestuin komen echt wel weer in beeld hoor. Met groetenTon

schrijfselsvanmij zei

Die Lidl in Nerja, dat die nu net gesloten is, hopelijk krijgen jullie nog kans om voorraad aan te vullen.
In Oostenrijk ligt zóveel sneeuw, had zó graag daar willen zijn ipv thuis, maar ja, wie weet, ooit weer ....

Ton zei

Hoi Inge, De verbouwende winkel deed ons terugdenken aan de pelgrimage en dat we in Duitsland bij verschillende
LIDLs voor een gesloten deur stonden vanwege verbouw. We redden ons wel. Rick zit ook steeds likkebaardend bij de webcams van de verschillende skigebieden en dat het natuurlijk jammer is dat bij deze prachtige sneeuw condities je niet mag skiën. Maar ooit...... Met groetenTon

Marthy zei

Mijn opmerking was echt helemaal een grapje, ik ben ondanks Corona helemaal tevreden met mijn leven. Excuses!

Ton zei

Hoi Marthy, Maar ik had het niet anders begrepen. Ik weet dat je een tevreden mens bent en dat je soms in het dagelijkse leven roept dat je jaloers bent omdat een ander in de tuin kan werken is gewoon wat we als mens zeggen. Ik wilde alleen zeggen dat het leven nu eenmaal niet eerlijk is. Wetende dat we beiden bevoorrechte mensen zijn. Met groeten Ton