zondag 17 januari 2021

In mijn beste Spaans

Vanmiddag zette ik Rick en Leo af voor hun dagelijkse rondje. Dat is altijd op dezelfde plek bij het huis van Spanjaarden. Zij wonen daar niet permanent maar zijn er vaak in het weekend en warempel: de vrouw des huizes stond buiten.
Het vraagt dan wel wat om met mijn minimale Spaans een gesprek aan te gaan, maar het moest want ik wilde wat vragen.
Naast het schoonmaken van de weg wil ik ook een wilde olijfboom snoeien zodat er beter zicht ontstaat bij de bocht tegenover het huis van de Spanjaarden.

En zoals eigenlijk altijd ontstaat er dan gewoon een leuk gesprek. Ja, ze hadden al wel gezien dat iemand wat aan de weg deed maar wisten niet wie. Ja, de boom kan ik gewoon snoeien en die omgevallen boom wat verderop mag ik opruimen en gebruiken als haardhout. 
Ook kon ik meteen vragen wat er met de palmboom was gebeurd.


Op 20 november werd die boom weggehaald. Hij bleek vol te zitten met de larven van de Rodepalmkever.
Ik hoorde ze gewoon knagen, zei de echtgenoot die uit de groentetuin was gekomen om te zien met wie zijn vrouw stond te praten.

Natuurlijk wilden ze weten in welk huis ik precies woonde en of ik hier permanent verbleef. 
Nee maar vanwege de COVI.. Ja ja, dat is wat hé.

Inmiddels zijn hier gistermiddag nieuwe maatregelen afgekondigd. Een beetje wonderlijk lijken ze op het eerste gezicht, maar na wat nadenken zijn ze misschien zo gek nog niet.
Als een dorp of stad gemiddeld in de afgelopen 14 dagen meer dan 500 besmettingen per 100.000 inwoners heeft, gaat het in gemeentelijke Lockdown. Zijn er meer dan 1000 besmettingen dan is er thuisblijf plicht.
Gelukkig zitten zowel onze gemeente als de kustgemeente Torrox daar ver onder. Het is aan ieder om die cijfers zelf in de gaten te houden. Ze worden dagelijks op een website gepubliceerd.
Het zou dus zo kunnen werken dat juist omdat het over gemeenschappen gaat men wel geneigd is om zich aan de regels te houden. Zeker in kleinere dorpen.

De Spaanse buren zeiden dat ze vanwege de Corona nu permanent in hun Campohuis verbleven, omdat het in het buitengebied veiliger is.

De omgevallen boom heb ik natuurlijk meteen onder handen genomen en ligt in delen in de tuin waar de dikste stammen de komende dagen in alle rust worden klein gezaagd.


De rest kwam zò het terrein op waarna het fileren en sorteren kon beginnen.



De kleinste takjes met de bladeren gaan op de composthoop.



De pink dikke takjes heb ik deze keer niet versnipperd, maar in stukjes geknipt om te gebruiken voor de Zwitserse methode om de kachel aan te maken.


De dunste links en de wat dikkere rechts. 




De nog wat dikkere stapel ik op tussen twee kratjes zodat ze goed blijven liggen.

Volledige recycling dus.

Met groeten Ton

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat was een vruchtbaar dagje geweest. Jullie de voorraad brandhout aangevuld en de buren zijn blij dat dst weg is. Slim gedaan.

Ton zei

Hoi Renske, En zo is iedereen tevreden. Met groetenTon

Petra1945 zei

Wat leuk Ton, al dat hout. Ook goed voor je conditie toch... dat verwerken!
Aha, dus toch de rode palmkevers. Pas maar op voor je nieuwe aanplant.

Ton zei

Hoi Petra, zeker goed voor de conditie. Men zegt dat de Picudo plaag wat geluwd is .Toch heb ik mijn Picudoferomonenval nog best veel kevers gevangen. Vorige week weer nieuw feromonen gekocht want we willen onze palmen graag behouden. Met groetenTon