dinsdag 28 januari 2020

Sneeuw in de achtertuin


Nu het weer weer is opgeknapt, wordt duidelijk hoeveel sneeuw er op de Maroma ligt.
En dat in ‘onze’ achtertuin.



Vanmorgen vroeg kleurde het prachtig roze. Kijk, dan begint de dag goed.


Zeker toen ik zag dat de stekken van de Buddleja nieuwe knopjes hadden. De lente komt er aan en de temperaturen lopen de komende dagen op tot rond de twintig.

Rick ging vanmiddag op pad voor het koor. De werkwijze van de nieuwe dirigente valt niet bij iedereen in de smaak dus is er na een enquête besloten om twee koren te maken. Een zal dan een pop/jazzkoor zijn onder leiding van de nieuwe dirigente en het oude gaat Rick leiden. In ieder geval tijdelijk. De repetities gaan beide op maandag plaatsvinden en sommige koorleden zullen bij beide koren gaan zingen. 

Er is een initiatief in Spanje om meer dan 2 miljoen eikels te planten: la Gran Bellotada Iberica. Iedereen kan zich opgeven om op een bepaalde plaats te helpen met het planten van eikels. Leek mij ook wel nuttig en leuk om mee te doen maar waarom zou ik onze eigen 6000 meter niet beplanten? Maar de eikels die ik had meegenomen uit Italië en degenen die ik opraapte in Spanje waren voor een groot deel verrot en moest ik op zoek naar nieuwe.

Dus nadat Rick was vertrokken ging ik op zoek naar eikels. Nu is dat niet helemaal de waarheid. Ik zag gisteren een hele berg eikels liggen. Waarschijnlijk van de Spaanse buurman die zijn terras had schoongemaakt. Midden op het terras staat een grote Eik en ik denk dat de buurman de eikels die daar zijn afgevallen bij elkaar heeft geveegd en naast zijn huis onder een boom heeft gegooid. Gisteren kon ik ze niet meenemen omdat ik niets had om ze in te stoppen.

Ik vulde de emmer tot de rand omdat ik zag dat er veel eikels rot waren of gaatjes hadden van de Eikelboorder. Thuis gekomen zette ik de eikels eerst even in het water en haalde degenen die bleven drijven uit de emmer.
Dat was ongeveer 80 % en die gooide ik bij de kleine Eikjes die ik twee jaar geleden zaaide zodat die tijdens het verteren hun voedingsstoffen aan de Eikjes geven.
Niets gaat verloren.




De zakkers controleerde ik secuur en alleen deze bleven over. Daarvan knipte ik er ook nog een paar doormidden om te zien hoe ze van binnen uitzagen. Volgens mij hebben deze een grote kans om te ontkiemen.

Morgen ga ik ze op de helling planten. Ze gaan niet aan het watersysteem en zullen het helemaal zelluf moeten gaan doen net als in de natuur.


Met groeten Ton

2 opmerkingen:

Sylvia Theresia Yvonne Van Der Heijden 29716 Canillas de Aceituno zei

Toch wel weer lekker he die zon.
In Sayalonga zijn eikels en ? of stekkies genoeg te vinden bij mijn oude huis.

Ton zei

Hoi Jan, Ja, het zonnetje is heerlijk. Liggen de eikels in jullie oude tuin of ook langs de weg? Met groeten Ton