woensdag 5 september 2018

Ze gaan er met mijn spullen vandoor

De hoge druk blijft maar in het noorden zitten. Toch is het met de lage druk in Spanje heerlijk weer.



Maar uit deze wolk vielen wel een paar spetters maar beslist te weinig om als ‘regen’ door te kunnen gaan.



Nu de ergste hitte weg is zie ik wel dat de droogtestress van de planten afneemt. Ik zie zelfs nieuwe groei ontstaan en in de adviezen die ik krijg van Viveros Florena staat dat er weer gezaaid kan worden. Onder andere bladgroenten, erwten en bonen, wortels en knollen.
Dus ging ik meteen aan de slag om de zaden uit te zoeken om al lezend te zien dat het ongeveer drie maanden duurt voordat je kunt gaan oogsten. Oei, maar dan zitten we weer in Nederland.
Nou ja.



Er zitten dus toch erwten en bonen in de zaaibak. Ook al zijn we er niet met de oogst,  denk ik maar dat het leuk en leerzaam is want nog nooit bonen in september gezaaid.

Bietjes en pastinaak zit ook in de bak. Ik weet het: die kun je meteen ter plaatse zaaien en als ze opkomen kun je, als ze te dicht op elkaar staan uitdunnen. Een buurman in Heiloo zaaide ze altijd in een bak om ze later keurig op gepaste afstand uit te planten. Wel veel werk maar met een goed resultaat, zei hij.
Nu ben ik niet zo heel geduldig en houd van makkelijk dus zaaide ik vorig jaar bietjes en pastinaken gewoon in de aarde in de tuin om er achter te komen dat de mieren dezelfde dag al de zaden naar hun nest sleepten.

En dat mieren veel slepen weten we natuurlijk allemaal.



Het composteringsproces gaat in de droogte nogal traag. Dus leek het mij een slim idee om het groenafval in de kuil van de toekomstige vijver te gooien. Het is dan makkelijk en goed af te dekken. Een paar dagen geleden spitte ik de hoop helemaal om zodat het spul mooi gelijk composteert.

Waarschijnlijk is het weer lekker luchtig of is er iets wat nog moet verteren of juist al lekker is verteerd naar de oppervlakte gekomen en door de mieren ontdekt.



Slepen doen ze.



Het een nog lekkerder dan het ander.



Goed kijken om de colonne te zien.

En alles gaat naar het nest. Tja. Wordt je nou zo blij van al die mieren die er met je spullen vandoor gaan?
Ja, hier wel en zeker zolang zich dit in de tuin afspeelt want wat wormen in Nederland doen, doen mieren hier: ze brengen organische stof in de bodem. Ze nemen mij dus eigenlijk werk uit handen zodat ik ander werk kan doen. 

Met groeten Ton






Geen opmerkingen: