dinsdag 11 september 2018

Werk langs de weg

Ook zonder regen zou de natuur uit zijn zomerslaap zijn gekomen maar de nogal vroege regens hebben het proces abrupt en stevig in gang gezet. 
Overal zijn er nieuwe knoppen te zien, hebben de vetplanten zich volgezogen, zijn de bladeren van de varens weer groen geworden en verschijnen er nieuwe bloemen in de Bougainville.


Nadat ik het perk had leeggehaald, de aarde had losgemaakt en verbeterd met compost en afgedekt met een laag mulch heeft de regen er voor gezorgd dat
het helemaal klaar was om beplant te worden. En dat is het leukste van tuinieren: nieuwe planten planten.
Dus kocht ik 6 oranje Lantana’s en zette die in het vak samen met een van de boom zaailingen.

Vanmorgen ging ik als gast naar een bijeenkomst van een tuinclub in Cómpeta. Ik twijfelde ernstig of ik wel zou gaan.
Waarom zou je niet gaan, vroeg Rick.
Ach, het zijn allemaal Engelsen en die tuinieren fanatiek. Wat zou ik daar kunnen toevoegen?

We keken gisteravond naar het programma Man in de knoop. Een programma om even bij stil te staan. Was het niet zo dat er gezegd werd dat de mannen allemaal twijfelden aan hun eigen kunnen?

Kom dacht ik vanmorgen: gaan met die banaan. De twijfel die ik over mezelf heb, heb ik zelf en is meestal niet reëel. 
Dus zat ik vanmorgen met een stuk of 15 Engelsen te luisteren naar een lezing en later in een kringetje te kletsen over tuinieren. Ach en dan blijkt dat ik voldoende heb in te brengen aan kennis en ervaring.

Voldoende geïnspireerd werd het tijd om wat aan de toegangsweg te gaan doen. 


De bermen langs de weg zijn 17 jaar na de aanleg nog steeds zo kaal als wat. Ik heb wel eens een poging gedaan om wat te planten maar dat mislukte omdat de planten die ik er neerzette te kwetsbaar waren. Inmiddels heb ik wat meer ervaring en....... heb ik een behoorlijke verzameling aan stekken en planten die aan de barre Andalusische omstandigheden zijn aangepast.


In het voorjaar zette ik al een rijtje cactusstekken die goed zijn aangeslagen.


Vandaag zette ik er een paar stekken bij. Welke? Geen idee want dat is het nadeel van het nemen van stekken van planten langs de weg: er staan geen naambordjes bij. Maar het zou een Yucca achtige kunnen zijn


Met de voorjaarsregens ontstond er een aardverschuiving langs de weg. Na een paar dagen zette ik er twee rietachtigen neer. 
Ook die zijn goed aangeslagen zonder enige aandacht in de vorm van water of mulch.



Dus zette ik er nog drie bij in de hoop dat ze zich in de toekomst zo uitbreiden dat ze verdere verzakkingen voorkomen.

De komende dagen ga ik hier mee verder want er staan voldoende planten klaar.


Met groeten Ton

Geen opmerkingen: