woensdag 26 september 2018

En nu?

Het is volbracht.
Het laatste deel deed ik het wat rustiger aan. Dat kwam niet alleen vanwege de zwaarte van het werk maar ook omdat ik de benodigde stenen nog moest verzamelen. Er liggen er genoeg langs de weg maar dat vraagt wel tijd.
Het stapelen was gister klaar en vandaag spande ik het hekwerk er weer voor.

Waarom zou je er weer een hek voor doen, vroeg een vriend zondag. Zonde van je werk om dat achter gaas te verstoppen.
Tja, hij heeft wel gelijk maar de geiten die hier regelmatig grazen vinden zo’n muurtje eerder leuk dan een barrière. Ze staan dan in een mum van tijd in de tuin mijn planten op te vreten.

Maar goed. Voor en na foto’s.









Ik ben helemaal blij en zoals altijd veegt Rick de boel.



Al weken lag het bij de container maar ik keek er steeds langs tot zaterdag. MOLINA. Het is een achternaam. Niet echte mijne want die is Molino.
Dan maak je van die A toch een O, stelde Rick voor maar het is meer een dingetje voor de leuk.



En nu? Want ik wilde nog wat doen nu ik in de flow was. Dus plantte ik 10 opgekweekte Yucca's langs de toegangsweg. En dan mis ik de losse zanderige bodem in Nederland. Hier spit je echt niet zomaar een gaatje en zeker niet op de flanken van een berg.. Nee, daar is een pikhouweel bij nodig. En de aarde die uit het gat komt rolt voor een groot deel van de helling af als ik het niet in een grote emmer schep. 
Anyway, Ze hadden een mooie wortelkluit gemaakt en gaan daarmee met gemak door de zomer van 2019 komen. Die zomers zijn het probleem en zeker komende zomer want dan zijn we onderweg naar Rome en zullen minder sterke planten, zeker die niet aan het irrigatie systeem staan, het moeilijk krijgen. Maar deze yucca's gaan het redden. Net als de rietplanten, Aloës en de Agaves die er ook tussen staan.


Met groeten Ton




6 opmerkingen:

Margriet zei

Wat heb je dat mooi gemaakt met die stenen !

Ton zei

Hoi Margriet, Dank je wel voor het compliment. Met groeten Ton

Emie zei

Nooit geweten dat 'De Klompen' op een kasteel lijkt. Mooi werk Ton ik kan me jouw tevredenheid helemaal voorstellen.

Ton zei

Hoi Emie, My home is my castle en dat geldt ook voor De Klompen. Maar........ de laatste foto is niet ons huis maar dat van de Engelse buren. De weg is is onze gezamenlijke toegangsweg waar maar drie huizen aan staan. Met groeten Ton

Marc Dufraing zei

Mooi muurtje heb je gemaakt en dit alleen maar met stapelen en zonder specie ... Jullie tuin wordt alsmaar mooier en groener wat niet zo vanzelfsprekend is in het zuiden.

Ton zei

Hoi Marc, Dank. De muurtjes hier in de campo zijn hoofdzakelijk gestapeld. Sommigen zijn werkelijk juweeltjes. Zo gelijkmatig en vernuftigs in elkaar gepast. Daar kan ik niet aan tippen maar ben wel heel tevreden met het resultaat. En ja, de tuin wordt groener en groener. Had nooit gedacht dat het zo moeizaam zou gaan (veel leren) maar nu gaat het goed. Met groeten Ton