donderdag 13 september 2018

Verwaarloosd


Ze stond er wat armetierig bij toen we uit Nederland kwamen. De dikke knol was verschrompeld door de droogte. Iets niet helemaal goed gegaan met het watersysteem. Toch maakte ik me geen zorgen want het is juist deze dikke knol waarmee de plant tijden van schaarste doorkomt maar ik gaf haar wel meteen water en aandacht.


Wel ben ik behoorlijk voorzichtig met beide planten. Ik kreeg ze eens als erfenis na het overlijden van een vriendin van mijn zus. 
Wil je die planten aan je broer geven als ik ben overleden, had ze gezegd. 
Oorspronkelijk komen ze uit Madagaskar en in Nederland is het een kamer of kasplant maar hier in Andalusiƫ staan ze lekker buiten.

Uiteraard was ik ook vandaag in de tuin bezig en ineens zie ik ze, aan de lange ranken, een soort sterretjes met witte gekreukelde bloemblaadjes.



Het gaat over niets, is onze gevleugelde uitspraak maar toch: ik ben er helemaal blij van.



Het is wonderlijk weer. Heiig, klam en boven zee een dik pakket vette mist die langzaam verder het land opschuift. Voor de komende dagen wordt opnieuw regen verwacht. Heerlijk voor de tuin. Voor de tuinwerker is het zweten geblazen.


Gisteren waren we er al aan begonnen: het terras. De bakken in een nieuwe opstelling, de stoeltjes erbij met de vijver als focalpoint en als klap op de vuurpijl: wat nieuwe plantjes. Niet dat we er ooit zullen gaan zitten want de zittingen zijn te laag en de leuningen te recht.


Wij geloven er in dat het universum geeft wat je vraagt zelfs als je het niet eens bewust doet.
Ik doe de tuin. Rick heeft niets met tuinieren anders dan er in zitten en hij bemoeit zich er dan ook heel weinig mee. Soms krijg ik een verzoek om iets te snoeien of om een plaatsje vrij te maken om te zitten.

Een paar dagen geleden had ik een idee om een van de jonge boompjes bij het hoofdterras te zetten. Maar..... een boom zo vlak bij het terras heeft eigenlijk alleen maar nadelen zoals bladeren, veel schaduw maar ook verhogen ze het brandgevaar zo vlakbij het huis. Dus verwierp ik mijn eigen idee.
Zeg, uh Ton, (dit soort voorstellen wordt altijd omzichtig gedaan omdat ik Rick’s ideeĆ«n meestal afwijs) zou het een leuk idee zijn om een boom bij het terras te zetten? 
Dus draaide ik het hele riedeltje af waarom het geen goed idee was maar wel met de toevoeging dat ik eigenlijk hetzelfde idee had.


En wat doet het universum? Die zorgt voor een mooie pijnboom zaailing. Bijna precies op de plaats die we beiden mooi vinden. Wel een beetje krap tussen het beton en het stenen stapelmuurtje. Dus maakte ik een U vorm in de stapelmuur zodat de boom voorlopig genoeg ruimte heeft.


Het dinner aten we op het terras in de schaduw van de wijnrank waarvan de bladeren al herfstachtig kleuren.


Met groeten Ton


4 opmerkingen:

Emie zei

Ja Ton, zo werkt dat met het universum, geweldig toch. En wat een prachtige kleurencombinatie van stoelen, bakken en planten.

Ton zei

Hoi Emie, Ja, wij geloven dat het echt zo werkt maar...... ook de negatieve wensen en gedachten worden vervuld is onze ervaring. Dus daar proberen we nog beter op te letten. De kleuren passen wonderwel bij elkaar. Voor het vijvertje wil ik nog een soort lila, een kleur die hier ook best wel wordt gebruikt. Met groeten Ton

Marthy zei

Ik zou ook heel blij zijn met onverwachte bloemen in een plant.

Ton zei

Hoi Marthy, Ik ben naar aanleiding van de bloei maar weer eens op het www gedoken en vond de naam Fockea edulis. ze past dus in het plukbos. Er zijn mannelijke en vrouwelijke planten. Ik heb dus een dame. Met groeten Ton