maandag 9 januari 2012

Want het leven was lijden

Vanmiddag kwam de tekst van Robert Long me helder voor de geest.

Ik vroeg aan de zangleraar hoeveel tijd ik per dag zou moeten besteden aan oefeningen?
Geen, was het korte antwoord
Ja, maar uh.
Nee het gaat niet om oefeningen. Oefeningen zijn saai en als er geen plezier is oefen je achteruit.
Oefenen is spielerei. Als je wilt oefenen in lager zingen brom dan eens mee met een aggregaat of het geluid van de motor van je CV. Het maakt niet uit wat. Zing mee met een lied dat een paar tonen heeft die te laag zijn voor je. Een paar keer per dag proberen om zo laag mogelijk te komen is voldoende.
Voor de rest mag je zoveel zingen als je wilt, forceer niets en doe het met plezier.

Hier wordt wel een contrast zichtbaar met mijn trompet lessen. Als 8 jarige kreeg ik mijn eerste trompet en dan begon je in het orkest de derde partij te spelen die hoofdzakelijk bestond uit: hoempa pa pa pa, hoempa, hoempa, hoempa pa pa pa. Daarnaast toonladders, bergen etudes en minimaal een uur per dag studeren.
Dit regime zit nog steeds in mijn hoofd. Alsof het niet leuk mag zijn.
Het was afzien maar er kwam wel resultaat. Ik kon goed trompet spelen maar was er op mijn 24ste wel helemaal klaar mee.

Gelukkig hoef ik me niet meer te houden aan het oude idee maar die is niet zo eenvoudig ge-delete.  Morgen wordt de nieuwe motor van de cv geïnstalleerd. Ben nieuwsgierig welke toon die geeft.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: