vrijdag 17 september 2021

Goed voorbeeld doet goe….ja ja ja.

Vlak voordat we in juni naar Nederland afreisden vond ik nog een paar zeer verwaarloosde orchideeën.

Nu had ik geen speciale potgrond voor orchideeën en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook eigenlijk onzin vind al die aparte potgronden.
Dus zocht ik op het www naar info: onder andere boomschors was er nodig. Dat haalde ik van een paar afgezaagde takken van de pijnbomen af. Mengde dat met wat compost en zette de planten in dit mengsel. De pot ging in een van de waterbakken die ik altijd maak om potplanten onze drie maanden afwezigheid te laten overleven.
Meestal lukt dat maar soms is het kantje boord.


Zoals met de orchideeën. Slechts één ziet er redelijk uit, de andere twee zijn op sterven na dood. Maar die krijgen gewoon nog een extra kans want ik vind dat alle organismen dat verdienen. Zelfs de heer Mark R ook al kan ik de aanblik van die man inmiddels gewoon niet meer verdragen. Vind je het gek dat de jongens in Urk na hun misdragen met de Nazi outfits en dan gewoon zeggen: "Het was absoluut niet de bedoeling of intentie om herinneringen wat betreft de Tweede Wereldoorlog op te wekken." ( citaat uit het NOS.nl)
Daarmee doen ze precies hetzelfde als de minister-president. Jezelf overal uit l u llen heet dat. Liegen mag je het ook noemen. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Misschien een tip voor de voornoemde mannen: ga eens een paar maanden in een composthoop zitten en verpop je dan dan tot een redelijk weldenkend mens. 

Anyway. De orchideeën krijgen gewoon een nieuwe kans.
Ik schudde voorzichtig de aarde en de planten uit de pot. Tja, vanwege de grote stukken schors was het bovenste deel van de pot veel te droog. Het onderste deel daarentegen was behoorlijk nat en de schors was er zelfs al gaan composteren.
Als ik nu de aarde goed meng ontstaat er een iets dichter mengsel waarin vocht beter blijft hangen, bedacht ik me.

Dus ging ik lekker met mijn vingers door de aarde. Gatver, zie ik ineens een dikke larf. Eerst ff realiseren. Ach gewoon een larve. Voorzichtig oppakken en wegleggen. Verder gaan met mengen waarbij ik, weliswaar op mijn hoede, nog 11 van deze dikke jongens of meisjes tegenkwam. 



Maar wat doe je dan met zo’n dozijn? Het zouden pest dieren kunnen zijn, maar ook een of ander met uitsterven bedreigde vlinder zijn. 

De app ObsIdentify gaf aan dat het larven van de neushoornkever zouden kunnen zijn. (Oryctes nasicornis)  De larven ontwikkelen zich in composthopen waar de rottende of verterende materialen de temperaturen wat verhogen wat dan zorgt voor een goede ontwikkeling.





De larven zette ik vervolgens in de compostton waar het keuken afval ingaat. Daar kropen ze met verbazingwekkende snelheid het hoopje vochtige afval in.


De orchideeën krijgen vanaf vandaag extra aandacht en…..regenwater.


Met groeten Ton

6 opmerkingen:

Emie zei

Ben het hartgrondig met je eens wat Mark R betreft en hel veel succes bij het reanimeren van de orchideeën!

Bertiebo zei

Nou ik vind die vergelijking echt niet opgaan hoor Ton. En ik ben toch echt geen Rutte-fan

Willem zei

Vanaf de foto kan ik niet bepalen om welke orchidee het gaat, maar het lijkt me geen aardorchidee, maar een epifyt. Als het inderdaad een epifyt is, dan is 't ie niet echt blij met een constant nat grondmengsel. De wortels zullen verrotten en de plant zal de pijp aan maarten geven. Epifyten, waar ook Tillandsia's onder vallen, hebben hooguit hechtwortels. De epifytische orchidee groeit van nature in bomen en nemen vocht en voedsel op via hun dikke vlezige hechtwortels. het is niet voor niks een oerwoudplant die behoefte heeft aan een hoge luchtvochtigheid.
Dus niet zomaar een orchidee in potgrond zetten. De wortels hebben vaak behoefte aan 'frisse' lucht.
Je weerzin tegen de mode van elke plant een eigen grondmengsel deel ik helemaal. Standaardpotgrond kun je heel goed zelf aanpassen aan de wens van de betreffende plant. Een ietsiepietsie kalk door geraniumgrond mengen, of wat oude theebladeren door fuchsiagrond geeft al een boost voor die planten. Iets klei voor kuipplanten, etc. De aanpassingen zijn maar klein.
Iets vergelijkbaars geldt ook voor de vele mestsoorten; je kunt speciale mest krijgen voor cactussen, orchideeën, rozen, kuipplanten, agaven, en dat rijtje kun je moeiteloos aanvullen en de onderlinge verschillen zijn minimaal. Alleen voor cactussen en orchideeën is de eigen mest zinvol. Maar waar je bijvoorbeeld geen aparte meststof voor krijgen kunt is de Agapanthus. Die geef ik meestal een extra fosfor- en kaligift.
Maar de meeste 'speciale' meststoffen zijn naar mijn mening een lekker verdienmodel voor de verkopers en fabrikanten.

Ton zei

Hoi Emie, Heerlijk als iemand het met me eens is. De orchideeën, of in ieder geval een gaan het wel redden. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Bertie, Ik wilde ze niet vergelijken maar bedoelde dat de jeugd de leugenachtige tactiek van MR nadoen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Willem, Het zijn van die populaire huiskamer orchideeën. Ik hoopte door ze met de pot in het water te zetten er net voldoende vocht omhoog zou trekken om de planten van vocht te voorzien. Maar ik denk dat vanwege de grove structuur de capillaire werking onvoldoende was. Dank voor de bemestingstips. Met groetenTon