zaterdag 10 april 2021

Wonderschoon

Het weer is nog steeds wat wisselvallig.

Ik installeerde gisteravond laat nog de waterwerken om zo veel mogelijk van de voorspelde 1 millimeter regen op mijn landje te krijgen. 
Je gaat er wel voor he, zei Rick.
Maar ja, de winter is tot nu toe veel te droog verlopen dus alle beetjes helpen. En er is 1 mm gevallen maar dat ging waarschijnlijk toch meer als een miezertje want ik kon in de slangen geen water ontdekken.

Vanmorgen was het zwaar bewolkt en ging de kachel aan. Wij zitten lekker!
En ineens ging het regenen.


Ook maar 1 mm maar omdat het echt regende kwam het water van de weg via de slang keurig de tuin in.
Helemaal tevreden en Rick blij want met regen zijn er pannenkoeken.

Omdat het zo tegen tweeën wat lichter werd reden we naar de kust om Leo op het hondenstrand uit te laten.
Het was er bijzonder rustig en derhalve onthielden we onszelf van onze burgerplicht en lieten onze mondkapjes in de tas. Leo vermaakte zich uitstekend en ik tuurde naar de grond. 
Jarenlang zocht ik stukjes door de branding gepolijst glas dus die ogen staan direct op ‘zoek’. Alles wat maar enigszins anders van kleur of vorm is zie ik. Nou afgezien van de dingen die ik over het hoofd zie natuurlijk.
En wat zag ik al na honderd meter?
Zo’n typisch vierkant pakketje. Dik omwikkeld met plakband. Je herkent ze direct van de beelden als de politie weer eens een lading heeft ontdekt.
Drugs. 
Ik moest de verleiding weerstaan om het niet open te maken want weet graag zeker wat er in zit. Ben een beetje ongelovige Thomas.
Goed het zou cocaïne kunnen zijn of hash.
Ik duwde het wat verderop onder in een vuilnisbak. 

Omdat het de laatste weken soms best hard waaide vanuit het zuidoosten was er op sommige plaatsen veel zand weggespoeld.
Langs het strand staan veel pollen met Pancratius maritimum, zee-of strand narcis, en ik zag een flinke pol bollen die was los gespoeld.
Kijk en die wil ik dan wèl graag hebben.




Nu heb ik een aantal jaren geleden als eens zaden van deze bollen gezaaid en daarvan heb ik negen plantjes overgehouden. Ze doen het goed maar ik denk dat het nog wel een aantal jaren duurt voordat ze gaan bloeien. Mijn snelle hoop is nu gevestigd op de gevonden exemplaren want de grootste is ongeveer vier centimeter in doorsnede.


Plaatje van het www. Zijn ze niet wonderschoon?

Ik weet het niet zeker of de plant is genoemd naar de Heilige Pancratius maar naast dat hij een van de ijsheiligen is, is hij ook patroon van bloesem en jonge planten en patroon tégen hoofdpijn, krampen en meineed.

Ze staan inmiddels in de tuin met wat extra zand in het plantgat.


Met groeten Ton

10 opmerkingen:

Emie zei

Beeldschoon die zee-narcis. Jij vindt ook altijd wel wat hè? Hoop dat het goed aanslaat in jullie tuin.

dufraing marc zei

En dat gesloten pakje niet mee genomen om te kijken wat er in zit...? Ik weet niet of ik mezelf had kunnen bedwingen...

Lot zei

Beeldschoon die bloemen.

Ton zei

Hoi Emie, Maar ik ben ook gespitst op ‘vinden’ en ik ben bijna zeker dat ze zullen aanslaan. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Marc, Maar ik weet bijna zeker dat het drugs zijn en daar wil ik verder niets mee te maken hebben. Ik vond al eerder op Texel een pakketje cocaïne maar dat pakte ik wel uit en strooide het witte poeder uit in de zee. Ik kon mijn nieuwsgierigheid daarom nu makkelijk beheersen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Lot, Dat zijn ze en dat wordt nog eens extra geaccentueerd doordat ze groeien aan de zeereep met zijn harde klimaat. Met groetenTon

Marjorie zei

Prachtige bloemen. Maar gaan ze het bij jullie in de tuin op de berg wel doen ? Gezien je ze bij zee gevonden hebt ?

Ton zei

Hoi Marjorie, Ze gaan het wel overleven. Ze zijn gewend aan barre omstandigheden maar kunnen beslist gedijen in betere. Misschien wel wat wennen het eerste jaar. Met groetenTon

Willem zei

Er was even sprake van een spraakverwarring bij mij. Ik heb een jaar of 15 geleden tijdens een vakantie op Kreta een geheel ander bolgewas leren kennen als zee-ui en de door jou getoonde plant als strandnarcis, maar ook als Ismene. Dus even nagekeken in het bolgewassenboek. De zee-ui heeft als zondagse naam Urginea maritima (een lelieachtige) en de strandnarcis de door jou genoemde naam; Pancratium maritimum (een amaryllisachtige). De een wordt tot wel anderhalve meter hoog tijdens de bloei en de andere niet meer dan 50 cm. Beiden hebben baat bij veel zon. Een Ismene is een geheel ander bolgewas merkte ik. Zo zie je ,
maar wer, je leert elke dag nog iets nieuws. Dat maakt het leven in ieder geval nog interssant.

Ton zei

Hoi Willem, Dank. De verwarring ontstaat in de gewone benamingen, dat is ook waarom ik vaak de Latijnse namen gebruik en opzoek. De zee- ui heb ik in de tuin. Die komt veelvuldig voor hier, ook in het natuurpark. Ismene heb ik opgezocht en dat is ook een prachtige bloem. Met groetenTon