dinsdag 27 april 2021

Rainwater harvesting

Heerlijk een min of meer onverwachte regendag dus.......een waterblog.
De hydrofoben onder de lezers zijn gewaarschuwd en kunnen  hier stoppen met lezen.

Om elf uur zat er al 12 mm in de meter.
Je bent er onrustig van, zei Rick nadat ik de tigste keer naar buiten ging om de waterwerken te inspecteren. Alleen weet ik niet of het nu onrust is of opwinding en eigenlijk maakt het me niet uit zolang het regenwater zonder schade op verschillende plekken op ons perceel de bodem kan intrekken. En dat gaat steeds beter.

Veel van de filmpjes die ik bekeek over rainwater harvesting gaan over het regenwater dat via de goten langs de weg in de tuinen geleid wordt. Daartoe mogen met toestemming van de gemeente stukken stoeprand weggehaald worden. En klaar is Kees.
Dat wil ik ook alleen ligt onze tuin hoger dan de weg. Klein probleempje. En nergens zie ik daarover info dus knoei ik me suf om te krijgen wat ik wil.
Wel gebruik ik de info die van belang is zoals het verspreiden van het water en het vertragen van de stroom.


Dit is de boca de aqua in werking. De plastic zakken met aarde zijn nodig om meer water in de boca te laten lopen omdat die te smal is. Doordat de boca ongeveer een meter hoger ligt dan de tuin loopt het water via de slang het perceel op. Het zou prettig en eenvoudiger zijn als ik hier een betonnen rand kan maken waar ik een slang met grotere diameter op kan aansluiten.

Het water dat langs de boca gaat, loopt naar de afvoerput en vandaar via een grote bak met slangen op de helling. Rode pijl.



Een ander deel van het water, gele pijl, gaat via de blauwe zwembadrand naar richting afvoer goot.





Best veel dus. Op dit moment regende het ook even flink hard. Deze goot is op verschillende plaatsen geperforeerd zodat daar water kan weglekken.

De rest stroomt een pijp in en komt lager op de helling uit.



Hier groef ik een aantal jaren geleden al kuilen om bij hevige regen het overtollige water in te laten lopen. Het water bereikte dit punt nooit omdat, voordat ik begon met het verspreiden van het water, 90 % van het water via de arroyo hoger op de weg het dal in liep, vervolgens de rivier in en rechtstreeks naar zee.


Om dat te voorkomen maakte ik een plug die het water naar links afbuigt en er meer water richting ons huis loopt en gedeeltelijk wordt opgevangen door de boca. Vandaag regende het een kwartier zo hard waardoor mijn systemen het niet aankonden en ik de plug weghaalde. Daarna moesten mijn kleren in de droger.

Het water dat door de boca en slang de tuin inloopt komt eerst in een emmer.



In de emmer stak ik drie dunnere slangen die het water naar vijg, sinaasappelboom en terras leiden.



Een beetje raar om water op het terras te laten lopen, maar het is redelijk waterpas en van grind dus zakt het water langzaam in de bodem voor tuinbonen en haag.

Inmiddels is het 13.15 en telt de regenmeter 28 millimeter. Om 17.00 uur stond de teller op 32. 

Langzamerhand krijg ik het systeem beter op orde en wordt het steeds fijnmaziger. Wel blijft het een systeem dat kwetsbaar is en ik niet kan laten liggen als we niet in Spanje zijn. Sommige delen zou ik wel permanenter kunnen maken maar dan kan dat alleen met toestemming van de buurman. Daarbij zullen we in de droge tijd , zomer dus, in Nederland verblijven.

Nu onweert het, is de lucht donker en hoop ik op nog wat water.

Met groeten Ton

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Denk je dat de buurman niet mee wilt werken? Waarom vraag jehet niet gewoon? Dan weet je waar je aan toen bent.

Ton zei

Hoi Renske, Ik denk dat buurman wel mee wil werken maar ik vraag het hem liever als hij hier is en dat is vanwege corona voorlopig nog niet aan de orde. En ik kan nu nog steeds leren wat de best manier is. Met groetenTon

KnutzEls zei

Dat is een flinke klus. Fijn als het dan ook goed werkt. En dat doet het aan de tuin te zien.

Lot zei

De laatste 25 jaar van mijn werkzame leven heb ik gewerkt in de water en sanitation sector en de kreet Rainwater Harvesting zo vaak getyped en artikelen erover in nieuwsbrieven gezet als DTP=er en ook boeken erover. Bekend terrein en er zijn zoveel systemen te bedenken en over de hele wereld in gebruik.

Leuk om jou waterwerken te zien.

Ton zei

Hoi Els, Wel een klus omdat ik het steeds opruim tussen de regendagen door maar ik beleef er veel plezier aan. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Lot, Wat leuk om te horen. Ik zou willen dat er in Spanje veel meer gebruik van gemaakt zou worden. Met groetenTon

Bertiebo zei

Interessant om te lezen, Ton. Ik had de term nog nooit gehoord. Wat ben je er druk mee

Ton zei

Hoi Bertie, Het is een interessante materie en ik denk dat veel verdroging problemen verminderd zo niet opgelost kunnen worden. En....ik heb alle tijd om er aan te besteden. Met groetenTon