zaterdag 24 april 2021

Afstylen

Ineens al weer vier dagen voorbij.

Woensdag zingen, donderdag lunchen met de Deense buren, vrijdag met Leo naar de dierenarts voor zijn Rabies injectie.

En tussendoor was er ook nog onverwachts prettig nieuws.

Ons huis is nog steeds niet goed geregistreerd op onze grond. Daartoe deden we 10 jaar geleden wel een poging toe maar het kadaster besloot in zijn oneindige wijsheid om ons huis op de grond van de buren te registreren. Waarna de buren een boete kregen omdat ze maar voor één huis belasting betaalden. Vier jaar geleden besloten we een nieuwe poging te doen samen met onze twee aangrenzende buren. Er werd een rapport gemaakt door een officiële landmeter die dat vervolgens bij het kadaster heeft aangeboden. En dan is het wachten. Nog ff wachten. Nog steeds wachten en dan toch maar eens informeren bij de landmeter die het rapport maakte. Het kan lang duren werd er gezegd en daarna hoorden we ook van hem niets meer.

Toen we twee weken geleden het gedoe hadden met de betaling van de belasting van de grond heeft Rick ook nog geïnformeerd hoe dat nou met dat kadaster gaat.
Misschien kunt u het beste een advocaat in de arm nemen die het gaat uitzoeken.
Informeren bij een advocaat.
Voor € 600 kijk ik u papieren na en daarna kan ik dan een inschatting maken van het vervolg traject en de bijbehorende kosten.
Tja.........
We waren er eigenlijk beiden een beetje zat van. Hoe moeilijk kan het zijn om in het kadaster opgenomen te worden?

‘s Avonds kreeg Rick een idee: het kadaster heeft beslist een website. Even zoeken en hoeraaaaaaaa, ons huis staat inmiddels dus gewoon ingetekend op het juiste kadastrale nummer.

Dat scheelt ons in ieder geval veel geld. Wel hebben we nu een Gestoria in de arm genomen die gaat zorgen dat de oude inschrijving op het perceel van de buren ongedaan gemaakt wordt, je zou denken dat dat gelijk met de goede inschrijving gaat maar dat is niet zo, zodat de juiste onroerend belasting berekend wordt en dat wij die kunnen gaan betalen.

Het houdt wat af en toe.

Net als met de planten.
Heb ik een leuke bloeiende plant in de tuin. Mooi grijsgroen blad en lange bloemstengels met witte bloemetjes.



Kom laat ik met de planten app ff kijken wat voor soort het is. Is het een sterk uitzaaiende en broedbolletjes makende plant. Nothoscordum borbonicum. Zeer invasief. Ongeveer als speenkruid en dat wat ik Kaapse klaver noem. 

Dus hup. Een grote plastic zak gepakt. Met een spade ruim om de plant heen geschept en alles in de zak gedaan. Weg ermee. Wel komende tijd opletten of ik toch nog zaailingen of opslag vind.

De cenador is klaar. Tenminste het het bouwsel is klaar.


Vanmorgen schepten we gezamenlijk een dikke laag grind op de grond. En nu zijn we aan het ‘afstylen’. Al mijn schatten die ik afgelopen tijd bij de containers vond en niet in huis kunnen, vinden een plekje in het nieuwe zitje.



Want zo’n verweerd bord kan ik niet laten liggen en ik begrijp ook dat Rick dit niet in huis wil hebben.

Hetzelfde geldt voor dit vogelkooitje. Mooi fijn gemaakt van hout. Nu nog een namaak vogeltje.


De bloempotten stonden vorige week bij de containers in het dorp. Tja, die zijn dan voor mij. Net als het glazen zonnetje.




Wat planten erbij en ook de ijzeren jerrycan heeft na tien jaar eindelijk een plaatsje in het zicht. 

Nu wachten we op regen. Er is niet veel voorspeld maar wel drie dagen lang. 


Met groeten Ton

11 opmerkingen:

Petra zei

Hoi Ton, wat een werk hebben jullie weer verzet en wat ziet het er enorm sfeervol uit. Ik hou (maar dat is je in mijn tuin vast wel opgevallen 😊) heel erg van al die dingen om zo maar neer te zetten. Het vogelhokje 🐥vind ik erg leuk, de jerrycan is enig, en het bord met werk in uitvoering echt SUPER leuk. Dat maakt het helemaal af, en als het straks echt heet gaat worden hebben jullie een heerlijke plek om te zitten.
En nu maar hopen voor jou dat die regen gaat komen, kunnen we hier ook wel gebruiken want heeft hier ook al langere tijd niet geregend. Gaat als de berichten het goed hebben nog ff niet gebeuren ook, wind in het noorden (koud dus) maar wel heerlijk zonnig 🌞 en erg droog dus. De boeren zijn hier allemaal aan het beregenen. Groetjes Petra

Petra1945 zei

Prachtig, Ton. Allemaal weerbestendig spul.
Die rieten matten zullen wel niet winddicht zijn, maar breken het wel en houden ook felle zon tegen. Mooi bedacht, ik zie jullie daar al een glaasje drinken!

ben van bommel zei

Singing....in the rain, Spaans graan dat de orkaan kan doorstaan......dus jullie gaan die administratieve wanorde rond Huis&Kadaster keer op keer te lijf én vast ook winnen!
Bij ons (toen in de Dordogne) ooit alle 25 jaren 'een' grondbelasting betaald waarop we 'illegaal' een houten huisje hadden. De destijdse 'fact-checkende' overheid vond (het is al lang geleden hoor) een en ander toch 'écht' méér dan een 'sta-caravan', vandaar de jaarlijkse belastingvoet.
Maar een officiele aantekening op 'Het Kadaster', ho maar.
Bij verkoop daardoor dan ook jaaaaren geen kans daartoe.
Tót ik op het gemeentehuis van ons dorpje daarover 'verontrust' deed, waarbij ik het domme geluk had dat de secretaresse me daar herkende van 45 jaar éérder: "Bonjour Bernard, die kerkorganist met dat hippiehaar die 'Dieu est le Toutpuissant' op het trapharmonium speelde, ík was daar als kind met die vijf vaste kerkende vrouwen", lachte ze me hartelijk toe......Zodat de aanvraag vervolgens et terugwerkende kracht en háár inzet binnen 3 weken in orde werd gemaakt, en wij konden verkopen. God's wegen zijn spreekwoordelijk ondoorgrondelijk, ging ik bijna geloven. Het piepkleine middeleeuwse kerkje daar op die Blanquefort-sur-Briolance-heuvel staat er óók nog steeds....mét vergunning.
En al waaien er nog zoveel winden om de 'Zuecos'-rotsen, worden millimeters regentjes gaandeweg litertjes, zullen er nog de nodige coupletten gezongen blijven worden: jullie éérste eigen gebouwde (tuin)huisje staat al fier overeind; Het Paleis zal binnenkort zéker zijn ambtelijk-fiscale status óók gaan krijgen.
Vanuit onze laatste 'overwinterweek' in Almunécar alle succes toegewenst, Ben van Bommel en Evert Arensman (www.ladomaine.fr)

schrijfselsvanmij zei

Fijn dat dat gedoe nu eindelijk geregeld is! Zó blij waren wij toen we eindelijk groen licht kregen dat onze stek in Oostenrijk officieel als tweede woning gebruikt mocht worden.

Ton zei

Hoi Petra, Dank. En er kwam regen. 6 Millimeter. We zijn lekker bezig. En dat het alweer zo droog is in het noorden. Tja, die koude wind lijkt te blijven. Hier ook nog. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Petra 1945, We hebben die rietmatten ook gekozen omdat er wind doorheen gaat. Zeker in de zomer is elke vorm van wind welkom. Ook al zitten we dan in Nederland. Om minder zonlicht krijgen hebben we er een laagje schaduwgaas gespannen. Hoop dat het werkt allemaal. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Ben, Dank voor je reactie. Op naar Francia waar we jullie in Juni gaan ontmoeten. Als Corona het wil tenminste. Soms lijken burgers wel op Don Quichotte en vechten tegen de molen die kadaster heet. En zei de advocaat die we spraken: het duurt nog driehonderd jaar voordat het het kadastraal op orde is in Spanje. We gaan ervoor. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Inge, Maar het is ook fijn als het geregeld is en je op dat gebied zorgeloos kunt genieten van je mooie plek. Met groetenTon

Marjorie zei

Het is wel een aardig plantje met een leuk bloemetje. Jammer dat het zo kan woekeren. In mijn tuin staat een hoop speenkruid, niet tegenaan te vechten. Het heeft twee kanten vind ik. Het bloeit vroeg, dus dat staat gezellig en het is goed voor de bijtjes. Aan de andere kant is het wel veel en niet weg te krijgen. Maar gelukkig is het al vrij snel weer verdwenen. Is dat niet zo met dat plantje van jou ? Anders zou ik het gewoon laten staan namelijk, is ook een goede bodembedekker op die manier. Onder het speenkruid blijft de grond bij mij ook goed vochtig namelijk.

Ton zei

Hoi Marjorie, Het is altijd een afweging. Ik heb nog maar een polletje ontdekt dus zou ik het nog onder controle kunnen houden. Dan ga ik daar voor. Als het al in de tuin had gestaan toen we hier kwamen had ik, net als met de Kaapse klaver gedacht: accepteren. Volgens mij stond de pol, zonder bloei, er vorig jaar al en is die niet afgestorven in de winter. Met groetenTon

Willem zei

@Marjorie, nog een (relatief) voordeel van speenkruid is dat het blad eetbaar is. Het smaakt een beetje peperig en is een goede toevoeging aan een salade.
Er is wel een beperking; als het speenkruid bloeit of gebloeid heeft schijnt het blad niet meer te nassen te zijn. Het ligt me vaag bij dat er zich dan een voor mensen onwelgevallige stof in het blad ontwikkeld heeft.