maandag 7 januari 2013

Maandag hakdag

Ik benijd hem niet.

Gister is Rick naar huis gegaan. Die moest vandaag werken en ik blijf nog een paar dagen.

Nadat de andere zangers van Nootzaak waren vertrokken waren luierden we wat, dronken kopjes mint thee, lazen wat achtergelaten magazines en doezelden af en toe eventjes even weg op een ligbed. Alsof we zwaar vermoeid waren van het bezoek. Nu zijn we natuurli
jk ook niets gewend want altijd met zijn tweeën. Ik vind de maandag en donderdag soms al vermoeiend als ik op Okkie pas. Maar dat klinkt wel heel dramatisch.
Zelfs ik kon zonder probleem de hele dag niets doen al begon ik gister al wel wat te rommelen. Wat planten verplant en het watersysteem nagekeken. Op de plaats waar het nieuwe terras komt en de planten zijn weggehaald ligt nog wel de water leiding met een hele berg gaatjes. Nu ben ik zuinig en heb van de Spaanse buurman een trucje geleerd om die gaatjes dicht te maken. Je snijdt dunne reepjes van een oude zwarte waterslang. Je houdt zo'n stukje in een vlammetje zodat ie gaat branden/ smeulen. Als er een druppel gesmolten plastic aan hangt duw je het smeulende stukje plastic in het gaatje in de slang. is het plastic gestold knip je het uitstekende stukje plastic eraf. Klaar is Kees. Werkt heel goed. Net een leuk klusje voor een luie dag.


In Spanje is een stuwdam gebouwd zonder dat er een stuwmeer achter is ontstaan. Dit is omdat de grond op de plaats van het toekomstige meer zo poreus is dat al het water in de bodem zakt. Foutje, bedankt. Ik had vandaag dezelfde ervaring maar dan op kleiner schaal.
Na al het geluier was het vandaag weer een ouderwetse vijverhakdag. Ik wil dat ie minimaal een meter diep wordt. Dus ging ik met de bodem aan de slag. En soms registreer je wel iets maar onder neem je geen actie. Ik hoorde dat  het hakken wat dof ging klinken. Alsof er een ruimte onder zat. Maar ging gewoon door. Totdat  er ineens een groot stuk steen losbrak en eronder zat losse steen. Oei. Snel een emmer met water gepakt en in de kuil gegooid. Ja hoor met een paar minuten was er 10 liter water verdwenen. In plaats dat ik nu op een bron stuit. Nee hoor.
Het sleufje is zacht daar stroomt het water makkelijk door de bult is keihard dus daar ga ik omheen.
 
 
Het voordeel is dat ik nu inmiddels op 110 centimeter zit. Ik ga nu maar even door zodat er diepte genoeg is om een beton laag te storten.

Omdat het me op het ogenblik niet lukt om foto's te plaatsen komen die pas donderdag a.s.

Met groeten Ton




Geen opmerkingen: