woensdag 8 juni 2011

Groei

Al 5 jaar ben ik bezig om  een oase rond Casa Los Zuecos aan te leggen, maar met mijn Hollands verstand heb ik veel fouten gemaakt.
Planten gekocht die in de tropen horen en in mijn tuin te weinig water kregen en dood gingen. Te grote bomen aangeschaft die dan vanwege de harde wind niet vast gingen staan ook al had ik ze aangebonden. Bomen gekocht die eigenlijk niet in de wind kunnen staan en dan... doodgaan.
In het begin had ik dan ook stellig het idee dat alles wat ik had geplant achteruit groeide. Elke keer dat we in Spanje aankwamen raakte ik upset vanwege de teloorgang van planten. Ziet je omgeving er armoedig uit voel je je zelf ook zo.
Maar.... deze keer. Alsof er een groeibom was ontploft. De olijfbomen zijn 40% gegroeid,
de Acacia 100%, de Parasoldennen hebben 15 centimeter lange scheuten en zelfs de Bougainville heeft voor het eerst bloemen. De Myoporum breekt echter alle records. Vorig jaar 10 exemplaren geplant als struikjes van 50 cm hoog en nu zijn die gegroeid tot het een haag van 125 cm hoog.
De kennis van Heidie Gildemeister lijkt te werken. Ik koop nu planten die in het klimaat thuishoren en schaf ze aan bij Vivero Florena in Competa. Deze viveros kweekt zelf de planten zodat ze echt gewend zijn aan de omstandigheden die hier heersen, ze zijn niet in een kas gekweekt.
Als het zo doorgaat moet ik over een paar jaar gaan snoeien maar dat vind ik heel leuk werk.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: