zondag 12 juni 2011

Calvijn

We waren vandaag uitgenodigd op een culifeestje. Een feestje georganiseerd rond een 49,5 jarige en het 16,5 jarig samenzijn. Eigenlijk kan je alles aangrijpen om een feestje te bouwen.
Een Chefkok kwam worstdraaien en BBQen een Vinoloog kwam met wijn en uitleg daarover. Tafels in een sfeervolle tuin met oude fruitbomen en zicht op het veengebied van de Zaanstreek. Vrienden en bekenden maakten het geheel compleet. Het gaat het uiteindelijklijk om het samenzijn.
Toen ik nog eens nadacht over deze leuke middag en avond trof mij het volgende.
Waar was Calvijn? Bij mij is hij altijd een van de aanwezigen, een die ik waarschijnlijk zelf uitnodig.
Ik zorg dat er genoeg eten en drinken is, dat iedereen kan zitten en maak het zo prettig en sfeervol mogelijk. En toch is er altijd een soort van schaarste, een beetje afgepast. Misschien niet eens opgemerkt door de gasten maar zeker wel door mij.
Natuurlijk zou ik kunnen zeggen dat een van de gastheren een echte Brabo is en gastvrijheid hem met de paplepel is ingegeven, maar toch.
Of was het misschien dat ongedwongene van de gastheren dat maakte dat iedereen lekker door elkaar liep en gebruik maakte van alles dat voorhanden was?
Ik wil zo veel mogelijk de controle houden. Zou die er voor zorgen dat de rem erop staat?
Genoeg om over na te denken.
Gelukkig ben ik pas in Oktober jarig maar heb de intentie om hier iets te gaan doorbreken.

Met groeten Ton

4 opmerkingen:

Jannette zei

Calvijn ? Leefde die niet in de 16e eeuw ? En wij in de 21e...? Tijd voor iets bevrijdends misschien ?Sterkte !

Anne zei

Volgens mij ken jij jezelf veel beter dan jezelf denkt en is het misschien helemaal niet zo moeilijk om hier iets mee te gaan doen.

Ton zei

Hoi Anne,
Bedankt voor het compliment. Ik denk ook wel dat ik mezelf redelijk ken en... er zijn dingen die ik niet wil zien omdat ze mij onwelvallig zijn.
Na het stukje over Calvijn ben ik met Rick in gesprek over wat voor laag er onder mijn controle zit. Ik denk dat het met vertrouwen en geborgen zijn te maken heeft.
Volgens Rousseau heeft de mens : het vermogen zichzelf te vervolmaken. Dat ga ik dan maar doen.
Met groeten en bedankt voor de reaktie. Ton

Ton zei

Hoi Netty,
Je hebt gelijk maar zijn gedachten zijn nog gemeen goed. Als ik om me heen kijk zijn er veel mensen die niet bewust in de 21ste eeuw leven.
Met groeten Ton