maandag 18 april 2011

Hoochbegaavt Hoogbegaafd

Eigenlijk is er niets veranderd en toch is er verschil.
Vanmorgen had ik een gesprek met drie ouderen over levensvragen en ik voelde me vrij om te zeggen wat mijn ervaringen zijn en hoe ik daar over denk.
Zaterdagavond stapte ik ook direct op een van de koorleden af om een gesprek te hebben om daar eventueel te gaan zingen.
Vorige week bij de lezing van Leo Feijen stond de microfoon niet goed afgesteld. Niemand ondernam iets en hij bleef zelf een beetje onbeholpen met dat ding in zijn handen staan praten. Ik stond op om de microfoon aan te passen zodat hij goed op de spreker gericht stond.
Normaal gesproken zijn dit dingen waar ik in meer of mindere mate moeite mee heb of helemaal niet doe.
Wat is er nu veranderd?
Vorige week heb ik een IQ test gedaan via www.wibnet.nl en mijn score was 121 volgens de test wil dat zeggen: hoogbegaafd. (George W Bush kwam tot 110, alleen daarom zou je de test al willen doen.)
Waar of niet, het maakt mij niet uit.
Mijn gedachte over mezelf - ik ben dom- is onderuitgehaald.
Het klopt dus wat ik een paar weken geleden heb gelezen: het is niet nodig om je gedrag te veranderen, verander je gedachten dan volgt je gedrag vanzelf.
Voelt heel prettig aan en arrogant was ik al.

Met groeten Ton

3 opmerkingen:

Anoniem zei

HB ben je als je op een officiele test 130 of hoger scoort.

Op internet tests zijn de scores niet betrouwbaar. Niettemin zal je niet 'dom' zijn.

Om HB te herkennen:
Heb je een erg groot rechtvaardigheidsgevoel?
Stel je jezelf veel levensvragen al vanaf dat je peuter was? (wat is tijd? wat is god? en daar dan dagenlang je hoofd over breken)
Kon je al vroeg lezen en schrijven?
Ben je hoogsensitief?
heb je een diep en rijk gevoelsleven en "trek je je dingen erg aan"?
Kun je veel te lang door werken zonder al te veel pauze (zonder veel te eten bijvoorbeeld) als je iets echt leuk vindt?

enz enz

succes ermee!

Ton zei

Hoi Anoniem,
Ik weet dat die tests niet betrouwbaar zijn en ik beschouw mezelf niet als hoogbegaafd, als dat zo was dan zou dan al eerder aangetoond zijn.
Ik vond de test leuk om te doen en was blij met de score, hoofzakelijk voor mijn zelfvertouwen.
Op de meeste van jou levensvragen moet ik met nee antwoorden. Ik denk dat ik pas ben gaan nadenken nadat ik cursussen bij Landmark Education heb gedaan. Sindsdien ben ik mezelf meer gaan ontwikkelen.
Bedankt voor je reaktie.
Met groeten Ton

Anoniem zei

Aaahhh ja, dat is in ieder geval fijn dat het een goed effect heeft! Veel hoogbegaafden komen er pas op latere leeftijd achter, omdat ze vroeger niet herkend werden en sommigen zelfs erg slecht waren op school, vandaar mijn toevoegingen! (maar de lijst is een stuk langer).
Maar leuk dat je Landmark hebt gedaan.
Leuk blog ook. Lekker kort maar wel leuke berichtjes! :-)
Groetjes,
Anna