vrijdag 15 april 2011

Dekselse ex bischop Vangheluwe

Dit is geen wekelijkse nadenker ook al begint het met een quote. Dit is een eeuwige nadenker.
"Het Christendom ging niet alleen aanvankelijk gepaard met wonderen, maar ook vandaag kan geen enkel redelijk mens er zonder wonder in geloven".
          David Hume 1711- 1776
Dit citaat is alleen maar meer waarheid gaan bevatten. Als ik vandaag in het NRC lees over (gelukkig inmiddels ex bisschop) Vangheluwe krijg ik de rillingen.

"Ik heb helemaal niet de indruk dat ik pedofiel ben. Ik was niet opzoek naar affectie, ik was ook niet op zoek naar een liefdesrelatie, maar dat was in die tijd eigenlijk niet zo abnormaal in een aantal kringen. Dat ging niet ver, dat was een beetje een relatietje, zo, en ik had de indruk dat mijn neef daar helemaal niet tegenop zag".
"Als wij bij de familie kwamen was er niet zoveel slaapgelegenheid, en dan was er altijd een die bij mij sliep. Alle neven hebben in de loop der jaren bij mij geslapen. Dat was ook zo bij deze neef, en dat is op zeker ogenblik met die jongen begonnen, ik zou zeggen als een spelletje".

Zo lust ik er ook nog wel een paar. Eigenlijk ben ik ook geen homo, en een moordenaar geen moordenaar. Het is eigenlijk een spelletje. Eigenlijk ook geen affectie. Het is gewoon pure egoistische geiligheid. En dan zag God zeker dat het goed was, met gedoogsteun van  Benedictus en zijn voorgangers. Maar dat was dan wel alleen voor mensen binnen het instituut want voor minder verlichte mensen waren er andere regels.

Zie hier een bewijs dat het geloof (religie) inmiddels heel ver is verwijderd geraakt van haar oorspronkelijke spirituele bron. Ik weet wat voor innerlijke strijd mijn moeder heeft doorgemaakt omdat ze volgens de huisarts na 4 zwangerschappen een vijfde wellicht niet zou overleven. Zij vond het haar Christelijke plicht om kinderen te baren en zonder deze intentie zou er van seks moeten worden afgezien. Ze zou anders in zonde leven. Er zijn toch nog drie kinderen gekomen waaronder ik. Maar tijdens de laatste zwangerschap ging het dan ook echt bijna fout. Daarna heeft mijn vader gezegd "Wat heb ik aan acht kinderen zonder moeder. Vanaf dat moment werd de pil geslikt. Maar moeilijk heeft zij het daarmee wel gehad.

Al deze regels zijn tot daaraan toe. Maar dat ze worden verkondigd door een organisatie die zich zelf niet aan de regels houdt is eigenlijk te gek voor woorden.
Het is een instituut geworden dat de integriteit volledig is kwijtgeraakt. Het is verworden tot holle frasen en dat is wat mensen aan hun nekharen voelen "Hier klopt iets niet". Zou dit ten grondslag liggen aan de leegloop, net als het afkeren van de politiek?

Nu lijkt er, overigens voor het gewone volk nog niet geheel zichtbaar, een frisse nieuwe wind te waaien. De dogma's over homoseksualiteit, pedofilie, seks voor het huwelijk en celibaat lijken voorbij. Tenslotte lijkt dit, zeker gezien recente uitspraken -ook door van Vangheluwe -te gelden voor dienaren in de kerk.
Jammer dat deze sexuele revolutie niet eerder opnebaar werd gemaakt dan zouden vele homo's en ongehuwd zwangeren, prostituees,etcetera een minder moeilijke tijd gehad hebben gehad en zouden er wellicht minder zelfmoorden en abortussen zijn gepleegd.( is God ook een gruwel)

Zolang er door de bisschop en de kerk niet gezien en ervaren word wat de impact is van dit gedrag is er ook geen purificatie te verwachten en gaat dit gewoon door. En is het een wonder dat er nog mensen in de kerk komen.
Je kan de conclusie trekken dat dit gedrag 'niet werkt' en zolang de kerk dit niet inziet kunnen ze ook geen veranderingen doorvoeren zodat het wel weer gaat werken. Daarom spreek ik de wens uit dat iedereen die binnen de kerk een functie bekleed een diepe studie maakt van de boeken van Neale Walsch.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: