zondag 24 september 2023

Het wordt zo

Dit was de proefopstelling. De schaal staat er los op en de onderkant van de schaal moest nog gevoegd worden.


Om die schaal er op te kunnen zetten moest ik wel eerst het gedeelte van de fitting en de lampenkap demonteren.


Door de hele standaard loopt een stuk ijzer met schroefdraad. Elk afzonderlijk onderdeel wordt op zijn plaats gehouden met een moer. Na het verwijderen van het bovenste deel stak er dus een stuk van dat ijzer bovenuit. Maar niet voldoende om de schaal vast te zetten.
Vanmorgen demonteerde ik het hele ding om bij het opnieuw monteren het ijzer meer te laten uitsteken. Vervolgens eerst een stukje vilt, dan de schaal en daar bovenop een ring en een moer.


Plantje erin en wij zijn helemaal blij. Nou uh, het moet eigenlijk een varen worden vindt Rick en daar ga ik in mee maar dat wordt pas dinsdag.

Wat later deden we de laatste schoonmaak en opruimdingen voor de verhuur bij de buren. De gasten kwamen keurig op tijd aan en waren helemaal blij met het huis. En nee, ze lopen niet de vierdaagse van Cómpeta.

Als ik eenmaal weer wat nieuws heb raak ik er ook een beetje mee behebt. 
Nu zijn dat de mango’s. 
Om de dag rijd ik even naar de de boomgaard om te kijken of er nog valfruit ligt. Elke keer liggen er vruchten. Soms wat meer, 12 stuks, en soms wat minder, vijf, maar altijd word ik er blij van.

Ik maakte inmiddels al 12 potten met compote en er komt meer aan.


Vanmiddag lagen er zes vruchten en de bovenste is wel heel rijp.
De inhoud van deze schaal gaat morgen in de pan. Ik schat de opbrengst op een potje of vijf.

Nadat de zon uit dit stukje van de tuin verdwenen was ging ik er aan de slag.


In het gele rondje zit de uitlaat van het depot en vandaar uit moet er een slang komen die naar het pomphuisje gaat.
Met een oud stuk slang probeerde ik de kromming uit die zo’n slang kan hebben zonder te knikken. Vervolgens groef ik een sleuf door de verhoogde border. Naast de deur van het pomphuisje hakte ik een gat door de muur waar de slang doorheen past.

Ook maakte ik het pomphuisje van binnen schoon. Weg spinnenwebben, stof, zand, steentjes en gruis van het hakken. 
Hiermee is het voorbereidende werk gedaan en hoeft Eduardo alleen maar de leidingen aan te sluiten. 
Want dat hebben we toch maar besloten.
Hoe heerlijk is dat?


Met groeten Ton

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Ton, even een vraag omdat ik vandaag bij de Lidl bloembollen zag liggen. Plant jij die ook in de tuin van Los Zuecos of heeft dat geen zin omdat er geen vorst overheen komt. Groeten, Elisa

Ton zei

Hoi Elisa, In het begin kocht ik wel eens bloembollen in Nederlan en nam die dan mee naar Soanje. maar het is nooit echt wat geworden. Narcissen Paperwhite hielden het een paar jaar vol. Ook een botanische tulp houdt stand. Maar voor de rest? Weinig resultaat. Ik zou denken dat bollen aangepast moeten zijn aan het klimaat. Nu kijk ik meer naar soorten die hier van nature voorkomen. Bij de gradenclub heb ik wel eens bericht gehad over de aanschaf van bloembollen maar die werden dan in potten gezet en kregen ook een koude behandeling in de koelkast. En dat vind allemaal teveel gedoe. Met groetenTon

Charlie zei

Wat een mooi resultaat met schaal en lamp!👍de plant die er nu in zit staat erg mooi, vooraleer het zonlicht erop!

Ton zei

Hoi Charlie, Dank je en jouw opmerking heeft beslist meegewogen in het besluit. Met groetenTon

Emie zei

Leuk om jouw hele creatieve proces mee te maken en wat een gaaf eindresultaat!

Ton zei

Hoi Emie, Dank je. Met groetenTon