zondag 30 april 2023

Nee, niet die roze beesten

Flamenco

Elke maand is er een Flamencoshow in Cómpeta.
Nooit gehoord. Zowel dat er zoiets was in het dorp, als dat we nog nooit naar zo’n show zijn geweest.

Met Rick als officieel inwoner van het dorp is er meer relatie met het dorp aan het ontstaan. Zo was hij vorige week naar een bijeenkomst voor de gemeentelijke verkiezingen. 
Waarschijnlijk zijn die over de hele wereld ongeveer hetzelfde, net zoals de geur van treinen en havens over de hele aarde hetzelfde zijn. Er wordt veel geleuterd en als er concrete vragen worden gesteld komt er een ontwijkend of ontkennend antwoord. Is dat er niet dan heeft de andere partij het verkeerd gedaan en daar zijn wij niet verantwoordelijk voor.
Dat laatste was het antwoord op Rick’s vraag of er wat gedaan wordt om de semi-illegale woningen, die gebouwd zijn met de bouwvergunning afgegeven door het gemeentehuis, te legaliseren.

Anyway. In het kader van de integratie namen we een uitnodiging aan om zaterdagavond naar een flamenco-show te gaan.

Nu was het zaterdag gewoon heet met 31 graden. Dat is als semi Spanjaarden trouwens goed te doen maar de windkracht vier maakte het ondraaglijk. Maar ‘s avonds ging de wind gelukkig liggen en was het zeer aangenaam en zwoel in het dorp.
De show begon om 22.00 uur. Nou, uh, op een Spaans kwartiertje na.

Zaaltje zat vol en vanwege de warmte stonden alle ramen en deuren op. Dat maakte wel meteen duidelijk dat het Competense nachtleven druk is. Muziek van terrassen, een discotheek, veel gepraat op straat, brommertjes en wat al niet meer. 
Toch hoorden we daar bijzonder weinig van want flamenco is nou ook niet direct een ingetogen bezigheid. Ik denk dat van het geluid ons muziek gezelschap buiten meer te horen was.


Links de dansers, dan de gitarist en rechts de zangeres.
Als onze  zangjuf zegt dat we met meer intentie moeten zingen denk ik dat ze ongeveer de flamencospirit bedoeld. Maar dat gaan we ben ik bang, nooit halen. Wat een overdonderende passie.





Ik ben lastig met muziek. Vind het al gauw lelijk en ben snel verveeld, zeker als het niet mijn stijl is. Met flamenco heb ik dat ook. Na tien minuten vind ik het wel genoeg.
Maar…….zo tijdens een live concert, met een drankje en wat geroezemoes in de zaal, er mag gewoon gepraat en aangemoedigd worden en een danser die aangenaam voor het oog was heb ik me de meer dan twee uur die het duurde aangenaam vermaakt.


Vandaag een heerlijke dag. 25 Graden, een zacht briesje en de geur van water die op de aarde valt. Nee: geen regen maar ik sproeide weer een flink deel van de tuin lekker nat.


Met groeten Ton 

8 opmerkingen:

miekequilt zei

Dat lijkt me een leuk uitje. Wat is het trouwens heerlijk weer bij jullie. Hier eindelijk zon, dat is toch echt genieten.

Mevrouw Niekje zei

Leuk om met jullie mee te gaan naar het wilde Spaanse nachtleven!

Ton zei

Hoi Mieke, Die zon mag inderdaad wel weer eens gaan schijnen in het hoge noorden. Als het dan hier aub dan maar mag regenen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Zorg wel dat je zelf ook aan nachtleven doe want ons volgende uitje kan wel weer even op zich laten wachten. Met groetenTon

Jan from Perth zei

Hartverwarmende foto's, Ton!

Ton zei

Dank je Jan. Ze zijn door Rick gemaakt.

Willem zei

Het was midden jaren '60 toen mijn carrière als kamerbewoner startte en vond dat er bij mijn net nieuwe pick-up ook een plaat met flamenco-muziek hoorde. Vond het op de radio wel leuk. Dus op naar de platenafdeling van V&D en met zorg een LP uitgezocht. Gelukkig kon je die ter plekke beluisteren, want na het tweede nummer had ik er schoon genoeg van. Een plaat met flamencomuziek is dus nooit eigendom geworden. Als ik me goed herinner heb ik destijds gekozen voor een plaat van Esther en Abraham Ofarim. Maar die is ook niet grijs gedraaid.

Ton zei

Hoi Willem, Beiden zitten hier niet in de collectie. Luisteren bij V&D deed ik vroeger ook maar dan vooral naar opera en Russisch orthodoxe kerkmuziek. Met groetenTon