dinsdag 18 april 2023

Ik houd niet zo van dat soort hoogtepunten

Van andere weer wel.

Toen we half januari terug waren op de berg kwam ik nog een vergeten aardappel tegen in het gootsteenkastje.
Verdroogd, rimpelig maar met een paar uitlopers. Weggooien dacht ik in eerste instantie maar weggooien doet mij altijd zeer.
Dus ging ie in een pot met aarde en zette ik hem aan het watersysteem om hem vervolgens te vergeten.

Tot Rick vorige week vroeg wat voor afstervende plant er in die pot stond. De pieperplant dus.


Pot leeggegooid en en tot mijn grote verrassing zaten er best veel aardappeltjes in. 427 Gram krieltjes om precies te zijn. De eerste aardappel opbrengst uit eigen tuin.



De amaryllissen staan in bloei. De bolgewassen hebben weinig last van de droogte.


De Deense buren zijn ook weer in het Spaanse. We lunchten er heerlijk en hadden een genoeglijke middag.


Het volgende hoogtepunt: de eerste zaadjes van de Aloƫ zijn gekiemd. 12 Dagen na het zaaien. Best snel. Nu moet er nog wel wat gebeuren voordat het flinke planten zijn die het barre Spaanse klimaat kunnen doorstaan.

Hoe vreselijk het ook aan mijn hart gaat maar ik heb een deel pot planten weggedaan die de heersende omstandigheden gewoon niet aankunnen. Zoals de orchideeĆ«n. Bladeren die verschrompelen in de hete droge lucht waardoor de planten er triest uitzien en ook niet in bloei komen. 
Beter is het om de bakens te verzetten en me te focussen op vetplanten en andere taaie rakkers. Ook ga ik me meer richten op wilde planten. 


Vandaag richtten we ons het schilderwerk. Alle witte muren zijn inmiddels voorzien van een nieuwe laag. Nu alleen het grijs nog wegwerken.


Het hoge werk doet Rick want ik houd niet zo van dat soort hoogtepunten.


 Met groeten Ton



9 opmerkingen:

Mevrouw Niekje zei

Wow, wat een hoogte inderdaad, zou ook niets voor mij zijn. Leuk hoor, nieuwe aardappeltjes, precies genoeg voor twee heren, toch? Wat ga je er mee doen? Koken in het schilletje en er dan een salade van maken, lekker met tuinboontjes en goede stukje ham....

Marthy zei

Doodeng, ik krijg al pijn in mijn buik als ik Rick zo ziet staan op die ldder.

Anoniem zei

Leuk! Die aardappels. Ga ik ook proberen als ik eens een verdwaalde met uitlopers vind. Ik heb dat nog nooit gedaan omdat ik dat dat uitgelopen aardappels giftig konden zijn (?) Groetjes, Elisa

Emie zei

Wat leuk die aardappeloogst! Jullie zijn trouwens helden op de hoge ladders.

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, De aardappeltjes werden gekookt. Daarna gebakken in de roomboter en genuttigd met een dikke klodder mayo. De vergezellende rauwkost viel daarnaast wat tegen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Marthy, Als Rick gewoon doet kan ik er wel naar kijken maar hij vind het leuk om geregeld wat toeren uit te halen om mij te stangen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Elisa, Het is een leuk experiment geweest. Had eerst op internet gezocht naar ‘aardappels kweken in containers’. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Marleen, Het bouquet komt uit de erfenis van mijn zus en staat sindsdien bijna altijd in de woonkamer. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Emie, Dank. Maar Rick is de hoogteheld. Deze aardappelteelt ga ik nog wel eens doen. Met groetenTon