zondag 23 april 2023

Stressreactie

En als je dan toch in ‘workmode’ bent, kan je beter maar meteen doorgaan.

Aan zondagsrust deed ik niet.

Omdat de hitte in aantocht is, uh eigenlijk al is gearriveerd, werd het tijd om de horren te installeren. Nu moet ik zeggen dat, wellicht vanwege de droogte, er eigenlijk nog helemaal geen stekende insecten zijn. Trouwens ook geen luizen gezien op roos of sinaasappelboom. 
Maar het is lekker om, als het ook binnen heet is ‘s avonds de ramen en deuren open te kunnen hebben zonder zoemend gespuis.

Goed. Voordat ik de horren installeerde maakte ik eerst de tralies en de rolluiken schoon. Daarna lapte ik ramen en plakte klittenband in de kozijnen. Knipte het gaasdoek op maat en drukte het op het klittenband.



Klaar.

Dan een snoeiklus. Omdat de lange ladder nog voor het houthok lag kon ik meteen de Eleagnus bovenop de pergola kortwieken. Die werd wat te hoog en vonden we wat ‘te zwaar’ worden.


Voor.



Na.

Het lijkt zo niet veel verschil te geven maar de hoeveelheid takken die er afkwam was groot.


De takken legde ik over de planten in de border ter bescherming van de felle zon in combinatie met de droogte. Ook al sproei ik iedere week de borders, naast het reguliere watersysteem, zie ik dat de planten stress hebben.

Ik weet niet zeker of het volgende ook een stress reactie is. Het zou ook met beurtjaren te maken kunnen hebben maar….



Nog nooit zag ik zoveel bloei in een Olijfboom.




Dat beloofd een grote oogst. Moet het nog wel wat gaan regenen.


Met groeten Ton 

4 opmerkingen:

Mevrouw Niekje zei

Hoi Ton, ik las vandaag in de krant dat olijfolie nooit duurder is geweest dan nu door de langdurige droogte. Ik had natuurlijk van jouw blogs al begrepen dat het af en toe spetterde, maar dat het al lang niets meer voorstelt met de regen.

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Volgens mij heeft de hogere prijs van de olie ook te maken met de oorlog in Oekraine. Tegenvallende oogsten vanwege de droogte spelen ook mee. De droogte hier gaat ee exht probleem worden. Er wordt nu massaal gebruik gemaakt van grondwater en dat maakt het probleem alleen maar erger. Met groetenTon

Mevrouw Niekje zei

De prijs van olijfolie is echt direct het gevolg van de droogte bij jullie. De Oekraïense olie is voornamelijk zonnebloemolie, die was inderdaad aan het begin van de oorlog in prijs enorm gestegen en verkochten winkels slechts een fles per klant. Dat is ietwat genormaliseerd nu.

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Dan wordt het komend jaar nog duurder ben ik bang. Met groetenTon