woensdag 3 mei 2023

Mooi rood is niet lelijk

7 April zag ik voor het eerst dat de nieuwe uitloper van de Epiphyllum geen bladknop was maar een bloemknop.
Er zaten er twee aan maar een is er op onverklaarbare wijze afgevallen.


Maar die overblijver werd wel steeds groter en roder.



Tot we gistermiddag na thuiskomst van onze eerste 30 kilometer wandeltraining, geen blaren, zagen dat er een prachtige paarsrode bloem stond te stralen.


Het is dus geen Queen of the Night die ‘s nachts bloeit en heerlijk geurt. Deze is ‘gewoon’ prachtig en is inmiddels al gedurende twee dagen te bewonderen.


Dit smaakt naar meer.

Trouwens net als de nispero’s.


Vorig jaar mocht ik bij een vriendin de Nipseroboom leegplukken. Ongeveer 17 kilo. Prachtig grote en gave vruchten.


Ook dit jaar bood de vriendin de vruchten aan maar wel met de toevoeging dat het er veel minder waren, klein en ook niet zo mooi. En dat klopte. Het is te droog en er was een insectenplaag waardoor veel vruchten aangetast waren.

Maar ik had toch een kilo of vijf en daar maakt ik met een paar toegevoegde citroenen lekkere compote van.



De heersende droogte vraagt om meer maatregelen. Nu ben ik al jaren bezig om het regenwater dat via de weg de helling afstroomt in onze tuin te krijgen. Dat lukt voor een deel omdat er, als het regent, veel te veel water is en dat mijn systeem, wat toch een beetje klungelig is, de hoeveelheid water niet aankan.
Stel dat ik wel al het water in de tuin zou kunnen leiden, dan zou er in de lange droge zomer, die steeds langer en heter wordt, nog steeds te weinig water zijn.
Dus denken we nu na om een waterdepot aan te schaffen. Maar hoe groot moet dat dan zijn? En waar moet ie dan komen te staan? Allemaal vragen waar we nu mee bezig zijn.
Een ding is al wel duidelijk: het gaat ten koste van een stuk (je) tuin. En het uitzicht wordt ook aangetast.

Nou ja, er blijft nog genoeg over.


Met groeten Ton

10 opmerkingen:

Petra zei

Hoi Ton, wat een schitterende bloem echt prachtig. Ik heb laatst z’n plant voor zoon lief gekocht het blad vind ik ook heel mooi. Ik hoop dat de plant die ik gekocht heb dezelfde bloemen krijgt. Maar misschien dat het wel een hele andere bloem word als ie al ooit gaat bloeien 🥴 en lekker weer die compote het ziet er heerlijk uit. Hier is de rabarber weer bijna klaar dus dat word weer jam maken ook altijd weer lekker.
Groetjes Petra.

Ton zei

Hoi Petra, Ik denk dat alle bloemen van deze plantensoort mooi zijn. Wel zijn er dus verschillende kleuren. Ik heb hier ook rabarber planten geprobeerd maar die willen niet en dat vind ik errug jammer. Misschien nov maar een in een pot proberen. Met groetenTon

Anoniem zei

Hallo ton.
Er bestaan waterzakken voor opslag van regenwater.
Mijn broer heeft een huis in Zuid Frankrijk gekocht en kwam op eBay grote waterzakken tegen. Hij kan zo'n zak van 10 m3 kwijt onder zijn veranda. Daar ligt hij koel en droog. Gaat dat water ook voor het spoelen van zijn toilet gebruiken.
Misschien kun jij het ook gebruiken. Ik woon ook in de Lot en heb een gemetselde waterput. Werkt ook maar wel meer werk.fijne dag gr. Jeanne

Ton zei

Hoi Jeanne, Dank voor het meedenken. Waterzakken zagen we ook voorbijkomen en zijn qua prijs aantrekkelijker. Voor mij is het nadeel dat ze een groot oppervlak innemen. En hij zou nogal in het zicht komen te liggen. Zelf zou ik nog denken aan het kopen van een opblaasbaar zwembad. We hebben dat eerder gehad voor de gasten toen we het huis nog verhuurden. Er ging 8 kuub water in en kostte toen €145.00. Inclusief pompje en trap. Ik zou dat water in de de maanden mei en juni de tuin kunnen begieten. Met groetenTon

Mevrouw Niekje zei

Ik herinner me de nispero's van vorig jaar nog en wat je er mee deed. Ik hoop dat je een oplossing vindt voor het watertekort, zeker als dat maar een klein stukje tuin hoeft op te offeren. Ik begrijp van weermannen op het nieuws in Nederland, en uit interviews met Spanjaarden dat het alleen maar erger zal worden. Geldt natuurlijk voor meer landen en streken. Helaas het gevolg van ons eigen handelen. Waarschijnlijk nu ook te laat om terug te draaien, dus moeten we creatief zijn. Succes in ieder geval. En mooie bloem trouwens!

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Ik heb het idee dat bij een deel van de bevolking het besef indaalt dat er iets structureel mis is. Zeker als zoals in Spanje op sommige plekken geen water meer uit de kraan komt. Wij zijn vanochtend naar een bedrijf geweest dat deposito’s maakt en verkoopt. Na uitleg blijkt dat er nog wel wat haken en ogen aanzitten voordat zo’n ding aangesloten en wel op ons perceel staat. Met groetenTon

Willem zei

Tjonge, al had je een hele dikke blaar gehad na het wandelen; zo'n prachtbloem doet je dat toch gewoon vergeten. En dat het geen 'Koningin van de Nacht' is? Och een dergelijke kleinigheid valt in het niet niet bij zoveel schoonheid lijkt me. Het is in ieder geval wel een Prinsesje.
Heb je al eens geprobeerd om de pitten van de Japanse Mispel (Eriobotrya japonica) te zaaien? Een aantal jaren geleden heb ik een paar pitten meegenomen uit Kreta en ze zijn succesvol ontkiemt. Heb de eerste paar jaar het boompje als kuipplant gehad, maar sinds een jaar of 5 staat hij bij mijn broer in de volle grond en doet het goed. In een beschutte tuin is, volgens 'Botanica', de plant tot ruim 10 graden winterhard. Dus misschien wat voor de binnentuin van jullie Helderse appartement. Ter informatie; mijn broer woont is Assen, dus meer 'landklimaat' dan Den Helder.

Ton zei

Hoi Willem, Daar heb je wat mij betreft helemaal gelijk in. De helende kracht van de natuur noem ik het. Ik zag, blij verrast, dat er ook bloemknoppen in de zaagcactus zitten. Ben benieuwd welke soort dat precies want ook daar kan je het pas echt aan de bloem zien. Ik heb hier verschillende zaailingen van nispero die een jaar of drie oud zijn en goed groeien. Naar Den Helder gaan ze niet komen omdat op termijn het vizier volledig op Spanje staat gericht. Met groetenTon

Jan zei

Prachtige bloem Ton. Over het water wat hier altijd een gevecht blijft om de planten toch redelijk wat water te geven moet je creatief zijn zo gaat het bad/douch water bij mij naar de bomen/planten, een ander slang brengt het water van de keuken ook naar de planten en bomen.
Verder zijn wij gezegend met een 15.000 liter tank die al het regenwater dat van het dak van de garage komt opvangt maar ja dan moet het wel regen maar voor ik die hoeveelheid water op is kan ik nog ff vooruit. groeten Jan

Ton zei

Hoi Jan, Klopt helemaal. Gisteravond toen we met het koor nog wat dronken op het Plaza in Cómpeta was waterbezuiniging het gesprek. Over toiletgebruik en douchewater, afwaswater en natuurregenwater opvangen. Dat laatste doen eigenlijk nog maar weinig mensen. Jullie zijn inderdaad wel mazzel met dat grote waterdepot. Met groetenTon