maandag 8 mei 2023

Maar we maken het hem niet gemakkelijk

We vinden het wildlife rond Los Zuecos leuk. Ook in de zin van fijn dat er nog zoveel van dat spul is op het platteland van Spanje.

Er zitten toch ook wel nadelen aan maar beslist niet genoeg om ons heil in verdelging te zoeken. Nou uh, op palmkevers en ratten na dan.
Maar wat te doen met de Genetkat?
Hij of zij maakt steeds van die geurdotjes. Eerst alleen op de hoeken van het huis maar inmiddels ook op de vlakke muren, op plantpotten en de banden van de auto. 

En dan de louncheset.

De eerste weken zagen we niet dat er huiskatten of de genetkat of wat voor beest gebruik maakten van de bank. Maar opeens zagen we kattenpootjes op de kussens en besloten we om die dan maar ‘s nachts naar binnen te halen. 



Totdat we dat na een paar weken beu waren en we alle kussens op de bank legden met daaroverheen een deken. Werkt geweldig ook al zaten er soms een paar poot afdrukken op die deken.


Maar eergisteren haalde ik de deken van de bank af en ontdekte onder de deken kattenpootjes op het kussen.
Nadat ik die eraf had geklopt en wilde gaan zitten zag ik ook een donkere vlek.
Het zou toch niet he?
Dus tja, moest ik toch ff ruiken. Duidelijk een geurspoor. Wat me wel verbaasde was dat het eigenlijk niet vies rook. Een beetje zoetig en bossig.

Gisteravond stapelde Rick alle kussens op de bank en stopte de deken er stevig op en onder zodat de kat niet eenvoudig onder de deken zou kunnen komen.

Dat werkte want er zaten geen sporen op de bank vanmorgen.



Wel zat er een glijspoor op de deken.



En een loopspoor bovenop.

Vanavond gaan de kussens dus maar weer naar binnen want de kat mag blijven.

Na enig denkwerk denk ik trouwens dat het misschien niet de genetkat is die deze sporen heeft gemaakt maar de boommarter die zich ook regelmatig laat zien. Maar die mag ook blijven.


Met groeten Ton

8 opmerkingen:

Bernadette zei

Mooi dat de dieren mogen blijven. Ik zou wel heel benieuwd zijn en een wildcamera gebruiken om te zien wat er 's nachts allemaal uitgespookt wordt.

berber zei

ik hoorde ooit bij een dierentuinprogramma dat ze naar popcorn ruiken.

Ton zei

Hoi Bernadette, Van het wild heb ik eigenlijk geen last of irritatie. Wel van de gigantische aantallen waakhonden die de hele dag staan te blaffen. Zo’n camera: soms is het heerlijk om in onwetendheid te leven. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Berber, Nou dat klopt wel. Mijn eerste gedachte was dat het rook naar mariakaakjes. Maar dat vond ik gek dus vermeldde ik dat niet. Met groetenTon

Mevrouw Niekje zei

Onkruid bestaat niet, net als ongedierte. Behalve natuurlijk wanneer ze overlast veroorzaken op plekken waar ze niet horen. Maar fijn dat jullie alle wildlife zoveel mogelijk laten en er mee (leren) leven.
Maar ratten... tja... brrr.. wanneer ik 's ochtends om 07.15 de dan nog stille fietsenkelder van school binnenkom dan schiet er vaak een enorme rat (of twee) weg, die hebben daar dagelijks een feestmaal want de kids ruimen hun rommel niet altijd netjes op en gooien hun boterhammen op de grond en proppen roze koeken in hun mond!

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Ratten zijn inderdaad niet fijn Zeker als ze dan ook nog de waterslangen doorbijten. Eigenlijk gaan we er vanuit dat de genetkat en de marter ander knagend gespuis in toom houden. En roze koeken? Wie houdt er niet van? Met groetenTon

Petra1945 zei

Ikkûh... vind er niks aan (roze koeken). Vroeger op school waren het penny-wafels, idem. Geef mij maar een stroopwafel. (Sorry, beetje off-topic.)

Ton zei

Hoi Petra, Ik vond ze heerlijk vroeger. Maar smaak veranderd en ik vind ze nu veel te zoet ook al ben ik een zoetekauw. Stroopwafels vind ik ook heerlijk. Met groetenTon