woensdag 31 mei 2023

Klus geklaard

Na de ruim 3000 euro offerte, waar we van afzagen, kregen we ene Daniël aanbevolen om de klus te klaren. 
Niet de hele klus inclusief depot en aansluiten maar alleen de betonfundering. Een klein klusje dus en we bereidden ons voor op een hoger bedrag voor het vloertje dan die in de vorige offerte.
Dat klopte. In plaats van 400 euro ex.btw is het nu 575 ex btw. Wel is het vloertje 15 cm dik en in de vorige offerte 10 cm.

Nou ja, het zal. Heerlijk als het wordt gedaan.


Ik deed het voorbereidende werk en metselde een keermuurtje van 40 cm hoog.


Daarvoor plaatste ik een siermuurtje. Klaar is kees. Laat nu Daniël maar komen.

Vanmorgen om acht uur zouden ze komen. Dat werd pas elf uur.


Wel was alles keurig voorbereid in de bak.


Eerst een randje gemaakt en betonijzer erin.


Met een uur is dit het resultaat.


De laatste kruiwagen.



En in anderhalf uur is de klus geklaard.
Ik kan niet anders zeggen dan dat er hard en nauwgezet werd gewerkt. Daarnaast was het ook nog gezellig met de mannen.

Nu is het wachten op het depot.


Met groeten Ton

11 opmerkingen:

Petra1945 zei

En nu eerst maar serieus laten uitharden. Je kunt zelfs het muurtje nog wat optrekken?

Mevrouw Niekje zei

Hi Ton, soms ik het ook gewoon fijn om een klus uit te besteden, dat soort klussen zijn de kosten dan ook dubbel en dwars waard. Jullie blij, zij blij! Mijn man doet allerhande klussen bij particulieren in huis, ik hoor van hem dat het maken van een offerte tegenwoordig lastig is, de prijzen van materialen stegen de afgelopen maanden met 10 20 en zelfs meer procenten. Zo kon een offerte twee weken later al niet meer correct zijn. Dat is in Spanje natuurlijk niet anders dan in Nederland. Leuk ook dat het gezellig was met die klussers!

Y. Schoutsen zei

Dat Spaase uurtje werden er drie. Ik zou ijsberen en mokken. Maar het resultaat is natuurlijk waar het om gaat!

Emie zei

Heerlijk als dat soort zware klussen professioneel gedaan worden. Ben heel benieuwd naar eindresultaat!

Ton zei

Hoi Petra, Voor dat uitharden is tijd genoeg, het depot komt pas over minmaal drie weken. Het muurtje pas ik aan nadat het depot er is. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Mevrouw Niekje, Inderdaad. Het voelt wel altijd wat decadent als er voor je gewerkt wordt terwijl jezelf een beetje in de relax stand staat. Daniël had het nog wel over het probleem om werklieden te vinden. Het houdt ook wat met de prijzen. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Yvonne, Het kostte ook hier wel energie om rustig te blijven. We zijn tenslotte in Spanje, zeggen we dan tegen elkaar. Maar is het klaar dan is het leed ook meteen vergeten. Met groetenTon

Ton zei

Hoi Emie, Deze klus vond ik echt te zwaar. Zeker zonder betonmolen. Met groetenTon

Willem zei

Bij dat serieus uitharden waar @Petra 1945 het over heeft hoort ook regelmatig de oppervlakte nat maken en te houden, anders bestaat het uitharden vooral uit uitdrogen en krijg je uiteindelijk een slechte kwaliteit beton. In vakkringen wordt dat effectief nabehandelen genoemd. Vrij effectief is het oppervlak goed nat te maken en dan af te dekken. En laat die afdekking gerust een tijd liggen. Zo nu en dan even controleren of het oppervlak nog vochtig is, kan geen kwaad.
Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar cement heeft water nodig om te verharden, anders stopt het hydratatieproces en heb je een redelijke kans dat de scheuren erin vliegen. En daar zit ook niemand op te wachten.

Ton zei

Hoi Willem, Dank voor de uitleg. Van de aannemer moest ik het beton wel regelmatig natmaken, wat ik dan natuurlijk ook doe, maar een stuk plastic erover is een goede aanvulling. Vandaag miezert het dus hoef ik niet te sproeien. Met groetenTon

Anoniem zei

Spannend!! Ziet er allemaal heel keurig uit