zondag 26 juni 2022

Dat zou ik ook wel willen

Een tropische kas en…….veel water.

Aan mijn snuitje is duidelijk te zien dat ik helemaal in mijn element ben.



Zowel gisteren als vandaag staan we als vrijwilligers in de Hortus. Was het gisteren als balie medewerkers en horeca. Vanmorgen, voordat de hortus opende voor publiek gaven we alle kassen en potplanten water. Een klus van twee uur. Bijkomend voordeel is dat dat wordt betaald. 

De wonderlijke wereld die hortus heet. 
Alle vrijwilligers hebben duidelijk iets met planten. Sommigen met cactussen, anderen met epifyten of de Japanse tuin. 
Zijn we aan het werk komen er altijd wel vrijwilligers of bestuursleden langs om nog even te kijken of ‘hun kindje’ er goed bij staat.

En dan zijn er ook vrijwilligers die een hobby hebben die een link heeft met de hortus.

Zag ik vanmiddag ineens Sjaak door de tuin struinen. 
Ik zoek voedsel voor mijn kikkers, vertelde hij.
He, dacht ik, waar heeft ie het over. Ik weet niets van kikkers in de hortus.
Blijkt dat hij thuis tropische kikkers houdt en zocht in de kassen naar groene luizen want die kikkers vinden die zo lekker.
Maar ik kan er niet een vinden.
Ik zag wel zwarte luizen in de palmenkas, zei ik.
Tja, daar zijn er zat van maar die eten ze niet. Ze pakken ze wel maar zo gauw ze merken dat het zwarte zijn spugen ze ze direct uit.

Net na onze thuiskomst uit Spanje bekeek ik de planten op ons balkon en zag dat er groene luizen op de Hemerocallis knoppen zaten. Ik drukte ze handmatig plat maar het is nooit zo dat ze in een keer allemaal weg zijn.
Dus nu heb ik aangeboden om de groene luizen aan Sjaak te geven. Hij zet ze dan op zijn net gekiemde sojabonen plantjes waar ze zich dan kunnen vermenigvuldigen en er voldoende voedsel is voor de kikkers.

Kijk, hier houd ik van.

En dan ook meteen maar even reclame maken.

3 Juli is het Japandag. Een aanrader om zowel de hortus te bekijken alsook deel te nemen aan allerlei activiteiten van de Japanse dag. Zie folder.






En…..ik ben er ook samen met Rick.


Met groeten Ton

Geen opmerkingen: