zaterdag 11 juni 2022

Brand en mislukte verrassingen




Als Rick een paar dagen weg is probeer ik wel eens een verrassing te maken voor als hij weer thuiskomt.

Elke ochtend veegt Rick het terras omdat er dan een paar duizend uitgebloeide bloemetjes van de Jasmijn liggen. Kom dacht ik vanmiddag: als ik dat stuk schaduwgaas onder de jasmijn hang, vangt die de bloemetjes op.

Nu is dat niet een nieuw idee want ik monteerde dat gaas een aantal jaren geleden ook al. Werkte toen heel goed.

Al werkend hoorde ik ineens een helicopter en dat betekent meestal brand. En dat was er. En vlakbij ook.


Nu is dit agrarisch gebied en dat bevat minder brandbaar spul dan een natuurpark daarnaast is de brandweer hier zeer bekwaam en alert waar het vuur betreft. Ik was dus niet heel verontrust ook omdat de stevige wind van ons huis afstond maar brand hoort echt tot de reële risico’s hier.


Naast twee helikopters waren er ook twee blusvliegtuigjes. De rode wolk is wat het vliegtuig uitgooide.



De helicopters gooiden zakken water over de vlammen. De brand begon in het dal achter de elektriciteitsmast links.


Bluswater konden ze nu dichtbij halen namelijk in het nieuwe waterdepot dat in het voorjaar is aangelegd. Hemelsbreed een kilometer van de fik af.

Na een uur was het onder controle. Tenminste dat leek het want een uur later hoorde ik toch weer helicopters. Ik zag geen rook meer dus ik denk dat het meer nablussen is. Het begon rond 14.00 uur en, het is nu 18.30, nog steeds niet klaar.


Goed, eerst mijn klusje afmaken.


Oei, het doek is te kort. Ineens realiseer ik me dat die jasmijn een steeds groter deel van de pergola bedekt.



Dit gaat niet werken en uur later liggen er alsnog weer bloemekes. Gelukkig zijn er erger dingen zoals brand en mislukte verrassingen.


Met groeten Ton

2 opmerkingen:

Petra zei

Een verassing heeft veel met een brand te maken. Een verassing betekent namelijk dat je as van iets maakt.
ver-assing. Wel toevallig dat er in de rest van je stukje ook een brand voorkomt.

Wat jij ging doen was een verrassing. Dubbel r, dubbel s.

Jammer dat de verrassing niet gelukt is. En gezien de brand verderop, gelukkig dat het geen verassing is geworden, zou ik zeggen!

Ton zei

Hoi Petra, Tja, mijn spellingscontroleur zat in Nederland. De spellingscontrole van de Ipad doet ook nog een duit in het zakje maar ja: verassing is ook een keurig bestaand woord. Zelf lees ik het tig keer door maar ben duidelijk blind voor mijn eigen tekst. Leuk dat je dan weer de link legt die er onbewust is gelegd. Met groetenTon