donderdag 28 mei 2020

Afwachten wat ze er van vinden

Na wat tegenvallend weer op zondag hadden we de rest van ons verblijf op ons tijdelijke voormalig wooneiland heerlijk weer.
En......het leek net als rond Los Zuecos: Rick zat lekker in een stoel en ik vermaakte me in de tuin. 


Tja, als je deze border op het eerste gezicht ziet, is er weinig reden om er in te gaan spitten. Maarrrrrrrr tot schrik van elke tuinier bestaat de helft van al het zichtbare groen uit zevenblad. Nou ja, is dat echt zo erg? Het heeft mooi blad, het bloeit met witte bloemschermen en het weeft zich prachtig door andere planten heen. Mits die laatste dan wel een beetje stevig in de wortels staan. Zoiets als tuin-geranium soorten. 
Wat hier dan ook mist is kleur en variatie in bladvorm. Het is een brei van kleine blaadjes.


Dus ging de spade er in. Een hele groenafvalbak met zevenblad kwam eruit. En ik heb beslist niet het idee dat alle wortels uit de grond zijn gehaald. Nee: volgend voorjaar staat er weer net zoveel als dit jaar. Maar dan wel met een paar nieuwe, stevig tegengasgevende planten ertussen.


Dinsdag kwam ‘de over buurvrouw uit Heiloo’ op viste en samen fietsten we een klein rondje op het eiland langs wat kwekerijen en tuincentra. Helemaal blij werd ik ervan want ik ontdekte ook nog kwekerij Halsema met honderden soorten Hemerocallis of daglelie. Natuurlijk kocht ik drie soorten voor mezelf om mee te nemen naar Spanje. 
Waarom geen Hemerocallis voor de vriendinnen? Omdat de hond die lekker vind en ze als een soort herbivoor tot op de grond afgraast.
Wij graasden met de gaste nog een heerlijk bord met vis en patat bij Van der Star waarna we met haar naar de boot fietste.


Gisterochtend plantte ik de planten in de border en was er zeer mee in mijn sas. Zeker met de belofte dat er volgend jaar tussen het 7blad een mooie variatie tussen bladvormen, bladkleuren, bloeitijden en bloemkleuren te zien is. 




En als dat naar tevredenheid is van de vriendinnen, ondergaat deze border, inclusief een gesnoeide struik, ook een metamorfose.


Met groeten Ton

Geen opmerkingen: