zondag 20 oktober 2019

Was ik een dier, vrat ik ze wellicht op

Niet persé heel fijn om ‘s nachts wakker te worden, maar als het van regen is knijp ik een oogje dicht. Nou uh, doe ik een oogje open.
Jammer genoeg duurde het hoogop vijf minuten en vanmorgen schatte ik in dat er ongeveer twee mm was gevallen.
Niet bepaald een eind aan de droogte, maar met alles ben ik blij.


Er trok een strook bewolking over aan de oostkant van De Klompen en derhalve lagen die tot een uur of elf in de schaduw, daarna scheen de zon weer als bijna altijd.

Dat was wel fijn want we hadden een lunch afspraak met de heren van B&B Los Dos.



Na een heerlijke maaltijd was het tijd voor een minder prettige aangelegenheid.

Jaren geleden plantte ik op het lege perceel Agave americana om aardverschuivingen tegen te gaan. Maar inmiddels is er een kever in opmars die eitjes legt in het hart van de plant waarna die afsterft.
Gisteren zag ik dat van een plant de bladeren wat slap waren en dat is een teken dat de plant is aangetast.


Natuurlijk was ik te laat voor een ‘voor en na’ foto maar dit is de Agave die naast het aangetaste exemplaar staat.


Met een zaag zaagde ik eerst de slappe bladeren weg. Daarna kon ik het hart van de plant er gemakkelijk uittrekken.


Meteen was duidelijk hoeveel larven er in zo’n plant kunnen zitten. Het leek wel een gatenkaas en de dikke witte larven, zo groot als het kootje van mijn pink,  zijn duidelijk te zien.


Dit is de rozet die achterbleef. Het is eigenlijk alleen nog maar een gat.


Een gat met een heel stel larven.
Het geheel ruikt naar zurig kuilgras want met het afzetten van de eitjes spuit het vrouwtje ook een enzym in dat het zachte materiaal verteerbaar maakt.


Met zaag, hark en schaar zag het gat er na een half uur zo uit. Geen larve meer te zien en als ze er nog wel zijn hoop ik dat ze uitdrogen.


De resten laat ik een paar dagen drogen zodat ook daar de larven die ik over het hoofd zag zullen doodgaan.



De bladeren met de dikke bladvoet liggen om dezelfde reden in de zon.

Ik moest er wel eerst even over nadenken. Wat doe ik met die larven?
Was ik een dier vrat ik ze wellicht op. Maar als mens stuiten larven me tegen de borst.
Als ik de plant laat staan of in delen de helling afgooi zullen de larven uitkomen en andere planten aantasten. Maar vind ik dat erg?
De plant hoort hier niet van nature en ze hebben levensgevaarlijk scherpe punten.
Maar anderen vinden ze wellicht wel mooi en als alle agaves opgevreten zijn, zullen de kevers misschien wel aan planten beginnen die ook ik mooi vind.
Dus toch de larven en kevers maar zoveel mogelijk gedood. 
Voorwaar geen klus waar ik blij van word maar waar ik toch achtersta.

Met groeten Ton

10 opmerkingen:

Petra zei

Ohh jak wat ziet dat er vies uit die dikke vette larve, maar ik snap dat je dit toch echt moest doen wil je niet dat alles aangevreten word.
Dan de lunch, daar word ik dan wel weer heel blij van die heerlijk uitziende broodjes. Allemaal het zelfde 🤔? Het oogt gezellig met elkaar.
Lekker Ton beetje water, als ik wat over kon hevelen naar de Klompen deed ik dat met liefde voor je. Hier dagelijks potten leeg gooien zoveel is er gevallen. Ik weet niet wat morgen gaat doen maar regenkleding ligt er al klaar voor laat maar komen💦🌂☔️💦☔️. Ik heb zelf weer een 🧩🧩 puzzel uit de verpakking gehaald, zo leuk en zal ik je wat verklappen het is gewoon verslavend kan niet stoppen.
Nou hoop voor jou dat er toch nog wat uit die wolken naar beneden komt, zou wel fijn zijn begrijp ik. En zeg ff tegen Rick dat hij het rustig aan op moet bouwen en niet als een malle 🤪 aan de gang gaat. (Spierpijn gek ook) 🥴groetjes Petra.

Ton zei

Hoi Petra,
Ja, vies he die larven. Gelukkig was de lunch lekkerder. We namen allemaal dezelfde geitenkaas salade. Wij omdat we ‘s avonds pannekoeken wilde eten en ook deden. Als het goed is valt er hier dinsdag meer regen dus er is nog hoop. Toevallig hadden we het gisteren over legpuzzels en dat die Van Haasteren zo leuk zijn.
En Rick doet het rustig aan. Min of meer dan he want hij heeft wel spierpijn.
Met groeten Ton

Anoniem zei

Kan me indenken dat je hoopt op regen. Verleden jaar zomer is bij ons maanden, op droge zandgrond, geen druppel regen gevallen, Keek op het laatst iedere dag op verschillende weer sites.

Ton zei

Hoi Anoniem, Water is nu eenmaal van levensbelang en met de klimaatverandering, waar we beslist een bijdrage aan leveren, krijgen we daar wat onregelmatig en minder van. Ook mijn enige houvast is dan het kijken naar de weersverwachting en buienradar. Met groeten Ton

Wieneke zei

Jasses wat een vies uitziende beesten, die moeten echt vernietigd worden, want anders gaan ze ergens anders gezellig verder. Ik zag laatst een filmpje van een tropische meneer met een grote bult op zijn rug en daaruit werd door een arts precies zo'n dikke larve gehaald. Je zit er bij wijze van spreken met een teiltje op schoot naar te kijken, maar het is toch fascinerend :-)

Ton zei

Hoi Wieneke, Maar het zijn wel schepselen der natuur ook al hebben ze een lage aaibaarheidsfactor. Je beschrijft wel een soort gruwelkabinet. Een soort van zelfkwelling, ik kan ook niet stoppen te kijken naar zoiets gruwelijks. Met groeten Ton

Marthy zei

Die larven lijken op de emelten die we af en toe in de moestuin vinden. Mart knijpt ze gewoon met zijn vingers dood, deed mijn vader vroeger ook op het land, brrrr.
In Nederland is het lekker vochtig op dit moment, of het genoeg is weet ik niet.

Ton zei

Hoi Marthy, Dat gaat me te ver om ze met mijn vingers dood te drukken. Ik trapte ze plat met mijn schoen. Het zijn lekkere dikke larven. Voor het westen van Nederland is het geloof ik wel genoeg voor de grondwaterstand, voor het oosten is er nog langduriger regen nodig. Hier ook trouwens. Met groeten Ton

Sylvia Theresia Yvonne Van Der Heijden 29716 Canillas de Aceituno zei

Ik had dit vorig jaar er zijn veel agave dood gegaan maar er waren er nog genoeg over, dit jaar geen een aangetaste agave meer staat er weer mooi bij.

Ton zei

Hoi Jan en Sylvia, Hier staan er nog heel veel. Wel zag ik vorig jaar wat verderop een aangetaste plant staan. Ik hoop dat er vanuit deze plant geen kevers ander planten hebben aangetast. Met groeten Ton