vrijdag 11 oktober 2019

Met dank aan Clarien

Nee, er valt niets te klagen maarrrrrrr: ook hier begint het te herfsten. 
Zo was er vanmorgen voor het eerst condens te zien. Er lagen wat plasjes op de ligbedden.


Ook is het wat inestabile geworden. Een kleine depressie zorgt voor lagere temperaturen en wat bewolking. 
Maar als dit depressie weer is, mag het van ons altijd depressie zijn, zeggen we wel eens tegen elkaar. Wel in Nederland dan natuurlijk he.


De ergste hittestress is weg en de planten beginnen, zelfs zonder de broodnodige regen, uit te lopen. Een tweede lente, wordt hier dan gezegd.


De nieuwe uitlopers zijn al zichtbaar in de Pijnbomen.

Vorig jaar maakte ik in oktober onderstaande foto van de Dasylirion die een bloem ging maken.


Die bloem knipte ik later af en nu is in het tijdsbestek dat we hier zijn een nieuwe groeipunt ontstaan.



En nadat ik er eens goed naar keek ontwaarde ik er drie. Van een staan de bladen al rechtop. De andere twee zijn nog over elkaar heen gebogen.

Leuk aan bloggen is ook dat je er wat van opsteekt. Van andere bloggers dan he.
Zo lees ik altijd Moeskers Moestuin en Clarien leest mijn blog ook.
Ze gaf vorig jaar een reactie dat ik haar had geïnspireerd met mijn struinen in de vuilcontainers. Ik haal daar altijd zoveel als mogelijk het groenafval uit om te gebruiken als mulchlaag in de tuin of om te composteren.

Om aan meer groen afval te komen ga ik aan de buren vragen of ik dat van hun mag hebben, schreef ze.
Nu schrijft ze regelmatig in haar blog dat ze aan het ‘groenjutten’ is.

Omdat ik groenjutten prettiger vind klinken dan ‘groenafval uit containers halen’ jut ik nu dus groen. Dat doe ik trouwens nog wel steeds uit containers maar uit andere dan waar ik dat eerst deed. Die containers zijn in gebruik voor alle soorten afval maar Rick kwam met een alternatief.
De flats die aan de kust staan hebben vaak een grote gemeenschappelijke tuin en het tuinvuil gaat dan in containers die in de straat staan. En daar ga ik nu heen. Het heeft voordelen omdat het groenafval meestal al lekker fijn is: gemaaid gras en snoeisel van hagen, hoe blij kan een mens worden?


Het is nu mijn dagelijks uitje want elke dag staat er wel ergens een container. En ik hoef maar door een wijkje te rijden en kan dat combineren met de boodschappen of een bezoekje aan het strand. Dat laatste deden we gisteren voor het eerst sinds lange tijd.


Het wil trouwens niet zeggen dat ik de andere containers helemaal links laat liggen. Vandaag ik haalde ik er deze plantenbak uit.
Mankeert niets.


Met groeten Ton

12 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een mooie foto’s plaats je weer. En jullie boffen met het weer, hier was jet vandaag nat en koud.

Ton zei

Hoi Mieke, Dank voor het compliment. Klagen doen we niet over het weer of het moet over de droogte zijn. Met groeten Ton

Clarien zei

ooooh gesnipperd groen!! Jaloers!! haha nee hoor ik gun het je van harte en wat leuk dat er nu twéé groenjutters op aarde zijn!!! :))

Marthy zei

Ja, zo'n plantenbak laat je niet staan.

Ton zei

Hoi Clarien, We schrijven vaak over de voordelen dus wie weet inspireren we meer mensen tot groenjutten. Met groeten Ton

Ton zei

Hoi Marthy, Neeeee. Een likkie verf en hij past bij de andere potten en bakken. Met groeten Ton

schrijfselsvanmij zei

Groenjutter, dat klinkt leuk 😀

Jan Meenks zei

Groenjutten: prachtig bedacht, mag van mij het woord van het jaar 2019 worden!

Ton zei

Hoi Inge, En het is ook nog eens goed voor de tuin. Met groeten Ton

Ton zei

Hoi Jan, Dat zou leuk zijn maar dan moet het wel eerst viraal gaan. Met groeten Ton

Alexandria zei

Love the way you see beauty in thrown out items!

Ton zei

Hello Alexandria, Thanks. These items are just too good to trow away. With regards Ton