zaterdag 13 augustus 2016

Vallende turn ster

Elk jaar ben ik er al een paar weken van te voren mee bezig: de Perseiden.
Vorig jaar was ik op Texel en ondanks het bewolkte weer kon ik een nacht behoorlijk wat sterren zien vallen.
Volgend jaar wil ik in Spanje zijn want daar zijn de omstandigheden veel beter, zei ik toen tegen Rick.
Maar nadat we onze agenda eens gingen doorspitten kwam het weekeinde van 14/15 augustus niet als ideaal uit de bus. Spanje wordt pas september.

Donderdagavond kon ik gewoon rustig op de bank blijven zitten want de bewolking was volgens mij tien kilometer dik net als vrijdag trouwens.
Pas tegen een uur of vier was er een stukkie blauw te zien waarvoor ik speciaal naar buiten ging om het vast te leggen.


Maar een half uur later was dit het weerbeeld. 
"Als het zo doorgaat is de enige vallende ster die ik te zien krijg die van Yuri" zei ik sarcastisch  tegen Rick


Vrienden houden hier een minivakantie dus heb ik afleiding genoeg. Gezellig kletsen en lekker uit eten en na de maaltijd kon ik gisteravond direct door de de Waddendijk op. 
Wolkenloze lucht ook al was de maan een beetje een stoorzender. 
Na een uurtje op mijn rug op het asfalt van de dijk te hebben gelegen, met de scherpe lucht van schapenstront in mijn neus, was de stand: 7 vallende sterren waar van er zes minder dan een fractie van een seconde duurde maar een die wel een seconde lang te zien was.
Kortom: ik was helemaal tevreden, ook in de wetenschap dat ik volgend jaar waarschijnlijk in Spanje, lui liggend in het warme zwembad lekker naar de lucht kan staren.

En dan gaat om een uur vijf de BBQ aan, wel een beetje vroeg maar om zeven uur word ik in de hospice verwacht.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: