zaterdag 27 augustus 2016

Cruijff

Liggend in een bed van bloeiende klaver las ik vanmiddag over mijn antiheld Cruijff.


Mijn hemel, ik heb mijn hele leven al een afkeer van de man die altijd alles beter scheen te weten. Nu ben ik sowieso een beetje opgevoed met een antipatie tegen voetbal. Dat had niet zozeer te maken met voetbal maar meer, dat denk ik tenminste, om mijn broer en mij te beschermen tegen de blesures die met voetballen gepaard gingen. Blesures die niet echt leuk zijn voor kleine jongetjes met Hemofilie. 


Een paar weken geleden kreeg ik een stapel boeken van een vriendin. 
Als je ze gelezen hebt geef je ze maar weer weg, zei ze. 
Zit ik ineens met een boek over Johan Cruijff, geschreven door Pieter Winsemius.
Toen we vanmiddag weer een uurtje bij de veerhaven in zon en wind wilde zitten, zocht ik iets te lezen waarvan ik dacht: net leuk om ff in te bladeren en daarna kan ie in The free library.
Tijd om mijn standpunten weer eens ernstig te herzien. Want ook al zit ik pas in hoofdstuk twee, ik ben al helemaal fan.
Zijn uitspraken zal ik nooit op voetbal gaan toepassen maar de onderliggende waarheid is overal toepasbaar. 


Me groeten Ton

Geen opmerkingen: