dinsdag 23 augustus 2016

Een non op het naakstrand

Omdat het vandaag zeer zonnig zou zijn en de mussen dood van het dak zouden vallen lapte ik al om een uur of acht de ramen. Dat is maar tien minuten werk en het leek me heerlijk om de zon ook door het raam te zien schijnen.
Ik denk trouwens ook dat het laatste keer was dat ik op Texel de ramen heb gelapt

Het was een beetje een huishoudelijke dag. Als eerste geregeld dat er nieuwe rugbanden aan de rugzak van Rick komen. De oude banden ruiken heel vies naar iets chemisch. Met dank aan Beverzwerfsport voor de snelle en meedenkende service.


En dan, o gruwel, heb ik een hoek uit mijn Herder mes uit Solingen gebroken. 
Jaren geleden heb ik dit mes gekocht omdat Wouter Klootwijk in het NRC schreef over de bekende roestende mesjes van de firma Herder en dat de firma een heel assortiment geweldige en scherpe messen heeft. Nu gebruikte mijn ouders altijd van die kleine mesjes en ook mijn zus en ik dweepte en dwepen er mee. Na het lezen van het artikel kocht ik zo'n mes en....... eigenlijk zouden deze messenverplicht  moeten zijn in de professionele keuken. Uitjes snijden is een fluitje van een cent. Vlees in mooie bokjes snijden: een makkie. Een harde korst van overjarige kaas snijden? Niet doen.
Het doet eigenlijk gewoon pijn om dit te zien dus een nieuwe gaat er komen.


Vanmiddag naar het kleine strandje in de mokbaai voor een uurtje zonnen. Heerlijk rustig. Laag water. Nauwelijks wind zodat de Dokter Wagenmaker zichzelf weerspiegelde in het gladde water.


Op het drooggevallen wad liep een echtpaar te wandelen en het viel me op dat een van de echtelieden iets glinsterends op het hoofd droeg. Nadat ze weer op het strandje stonden zag ik dat de vrouw een helm op had. Dat deed me denken aan een uitspraak die ik ooit hoorde.
Een non op het naakstrand is net zo aanstoogevend als een naakte in het klooster.
Nu was dit niet zozeer aanstootgevend als wel bevreemdend en ik vraag me af of ze die helm nu ophad ter bescherming van vallende mussen.


En Rick kwam thuis met een bos bloemen: van de afdeling waar we het weekend hebben ingevallen. En ik moest van de dames zeggen dat ze speciaal voor jou zijn omdat ik er gewoon werk.



Met groeten Ton

Geen opmerkingen: