dinsdag 9 augustus 2016

Yuri

Ga maar weer eens wat doen, dacht ik vannacht in bed, dan voel je je een stuk prettiger.
Gisteren de hele dag op de bank gehangen en tv gekeken. En wat zong Benny Nijman daar ook al weer over? "De hele avond kassie kijken totdat ie omviel van de slaap."

Dus voer ik vanmorgen om acht uur, samen met Rick, met de boot een rondje naar Den Helder.


Eenmaal weer thuis ben ik begonnen met het uitsorteren van de gejutte schatten. Tja, als je ze vindt lijken ze heel waardevol maar na een jaar in de kast, waar je ze ongeveer twintig keer hebt verplaatst, gaat het waardevolle er wel een beetje vanaf.
Dus ging alles van plastic in de plasticcontainer, de stukjs hout gooide ik in het bos, en de mooie stenen zonder fossielen of gaatjes gaan een der komende dagen weer naar het strand.

Maar dat was maar een uurtje werk. De bramen zijn rijp. Zal ik toch maar wat gaan plukken? Eigenlijk heb ik nog genoeg fruit in de vriezer om jam te maken maar dat is in Heiloo en daar heb ik hier op Texel niets aan.
Dus ging ik met een klein bakkie het duin in. Met opzet een klein bakkie want ik ben net als wijlen mijn zus: hebberig kan ik worden van al dat fruit.

En als je dan wat rustig bezig bent is er ook nog tijd om een foto te maken.


Na een uurtje was ik weer thuis met de bramen en wat wilde appeltjes. Die appeltjes gebruik ik om de jam wat dikker te maken en de sterke smaak van de bramen wat milder te maken.

Was trouwens precies op tijd thuis.


Eerst de appeltjes koken.


Door de roerzeef gedaan.


Bramen koken en de appelmoes toevoegen. Een beetje vlierbloesemlimonade en citroensap erbij en dan in de potjes.


De appelmoes was wel heel pectinerijk dus gebruikte ik misschien maar de helft.

De potjes lagen inmiddels lekker schoon te worden in heet water met bleekwater.


En dan is dit het bescheiden maar heerlijke resultaat. 


Van de Olympische spelen zien we vooral het heren schoonspringen en turnen. En dat doen we meer voor het esthetische element dan voor het sportieve. 

Waren daarom teleurgesteld door het nieuws over Yuri.

Met groeten Ton

Geen opmerkingen: